Novi album Radiohead je pokazal, da za poslušanje glasbe v resnici potrebujemo več časa

  • 16.06.2016

Pričakovati nepričakovano je skorajda nuja, ko se posluša angleško rokovsko peterico RADIOHEAD, ki v originalni zasedbi vztraja že več kot 30 let.

(Foto: Profimedia)

Fantje so res potrebovali skoraj deset let, da so sestavili svoj prvi album Pablo Honey, a so zato leta 1993 z njim nemudoma postali opazni. Potrpežljivost je res lepa čednost! Thom Yorke je s kitaro stopil pred mikrofon in s svojim tako zelo prepoznavnim falzetom čez noč postal nepogrešljivi del svetoven rokovske scene.

Creep, debitantski singel in vsesplošna uspešnica, je postal njihov podpis, njihova prepoznavna forma. Forma čudaškega, drugačnega, nerazumljivega, metaforičnega. Forma, od katere fantje ne odstopajo. Njihov glasbeni izraz nima neposrednega sporočila, lahko pa ga, če Radio­head poslušate znova in znova, odkrijete sami. Kdo je Paranoid Android? Koga varuje Karma Police? O kakšni ujetosti zavesti govorijo v pesmi Bodysnatchers?

Zdaj, 23 let po prvencu in pet let po zadnjem albumu The King of Limbs, si ob spet sila nenavadnem, celo strašljivem novem singlu Burn The Witch postavljamo nova vprašanja. Da bi se lahko popolnoma potopili v sporočilo, ki ga subtilno ponujajo, je treba Burn The Witch doživeti skupaj z videospotom, ki se kot otroška risanka z lutkami začne v ljubki angleški vasici. Tam pastor elegantnega obiskovalca pospremi na ogled čednega zaselka. Od pojočih ptičkov in žensk, ki prodajajo cvetje, hitro preidemo k okrvavljenim pekovskim izdelkom, vislicam in k ženski, privezani na drog, moški s črnimi kutami in živalskimi maskami pa ji žugajo z meči. Na koncu se razkrije še velikanska struktura iz protja, pogansko sredstvo za žrtvovanje. Vizualno nas spot opozarja na nevarnosti majhnih zaprtih, homogenih skupnosti, kjer se lahko marsikaj skrije za fasado normalnosti. V besedilu pa so izraženi veliko bolj urbani pomisleki o sodobni družbi nadzora, o družbi, ki ji je uspelo samo sebe na spletu cenzurirati z obsojanjem ljudi, ki imajo mnenje, ker jih vidi kot problematične. O družbi, v kateri je razmišljanje lahko nevarno. Zelo nevarno.

RADIOHEAD

Burn The Witch je dokaz, da Radiohead tudi z devetim albumom A Moon Shaped Pool ostajajo v sferi drznih sporočil, skritih za podobami nenavadnega, motečega, drugačnega. Žal pa je marketinško kolesje moderne glasbene industrije izvedlo izid presenečenja, zadnje čase zelo popularen trik za generiranje spletnih klikov. Album so tako mesec pred uradnim izidom vrgli na splet in pustili, da sam sebi dela reklamo.

Ta praksa pa med glasbenimi ljubitelji zbuja skrb. Že tako dnevno zasičeni z vedno novimi komadi, ki jim še komajda sledimo, nam zdaj z druge strani nenapovedano v splet stresajo kar celotne albume. Med njimi tudi takšne, kot jih snujejo Radiohead. Ti pa potrebujejo čas, pozornost in pripravljenost, da se jih posluša, da se vanje potopi in šele tako v popolnosti razume. Albume, o katerih se je treba pogovarjati, o njih kontemplirati, pa ... je tu že nov izid presenečenja ... tisto, kar je izšlo včeraj, je danes že lanski sneg in šteje zgolj tisto, kar nas bo navdušilo jutri.

Doba instantnih izidov resda ni doba, ko bi se lahko pritoževali nad količino glasbe, ki nam je na voljo, a kot se sprašujejo v New Yorkerju – kako se umetnost še lahko uvrsti v naše življenje? Koliko časa imamo še na voljo, da se spoznamo z novo pesmijo, da odkrijemo, kakšen učinek ima na nas, na druge in ali se bo obdržala? Je konec časov, ko smo kot v devetdesetih cele tedne poslušali Radioheadov Pablo Honey in potem neko jutro popolnoma presunjeni ugotovili, da se v drugem delu albuma skrivajo prej nikoli opazni vplivi na našo podzavest? Upamo, da ne.

Toda glede na to, da so si študenti na letošnjo Škisovo tržnico v Ljubljani za glavni bend pripeljali Čuke, sumimo, da je subverzivni cilj bolonjskega šolstva, da bi več ne zdravo mislili, kaj šele jasno razumeli.

  • Fizično obliko novega Radioheadovega albuma A Moon Shaped Pool boste lahko prijeli v roke 17. junija.

Sorodni članki

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri