Žalostni rezultati popularnih resničnostnih šovov

  • 19.02.2013

Kaj se zgodi, ko kamere resničnostnih oddaj ugasnejo?

"Morda me niso razumeli, ker sem jih žalil z britanskim naglasom..." (Foto: FOX Broadcasting Company)

KITCHEN NIGHTMARES

Verjetno ste na eni od naših komercialnih televizij že kdaj uspeli ujeti še eno kuharsko-menedžersko pogruntavščino velikega Gordona Ramsaya, tokrat z naslovom Kitchen Nightmares, ki se v slovenskem prevodu (če se ne motimo) glasi Ramsay rešuje kuhinje.

V oddaji jezni kuharski zvezdnik vskoči v propadajočo restavracijo tik pred bankrotom, kjer tako dolgo vpije na lastnike in žali osebje, dokler hrana ponovno ne dobi okusa po prebavljivih živilih. Po potrebi v jedilnici še zamenjajo stole.

Rezultat vsake epizode je rešena restavracija, ki ponovno vzpostavi normalno delovno okolje in postane profitabilna. Gordon se poslovi, nakar jih kakšen mesec kasneje, preden se osebje opomore od nedavne verbalne zlorabe, obišče, da nam - gledalcem - potrdi zagotovljen uspeh ali neizbežen propad.

REALNOST: Večina restavracij predstavljenih v oddaji danes več ne obratuje

Žal v resničnem svetu dobrega podjetnika ne narediš tako, da en teden kričiš na njega in mu potem sprintaš nov jedilnik, z jedmi, ki jih lokalni natakarji niti ne znajo izgovoriti. Da bodo ljudje, ki so prej desetletja gnali svojo gostinsko storitev v pogubo, magično prenehali delati iste napake, je seveda iluzija, ki se na TV celo dobro proda.

Številke so sledeče: okoli tretjina restavracij, ki prejme pomoč Gordona Ramsaya, potem tudi uspe obdržati svoj biznis nad gladino vode (v vseh sezonah skupaj). Za primer nekaj številk: v samo prvih dveh sezonah, posnetih v letih 2007 do 2009, je Ramsay obiskal in rešil 21 restavracij. Od teh so danes odprte 3.

Kot kaže Ramsay še vedno kriči preveč po tiho. Res škoda, da se toliko edinstvenih priložnosti popolnoma izniči.

EXTREME MAKEOVER: HOME EDITION

Extreme Makeover (Popolna preobrazba) je bil sprva resničnostni šov, kjer so grde ljudi vrgli pod nož in jih spremenili v fantastične lepotce, potem pa so iz tega izvedli še derivat lepotnih preobrazb hiš.

Ekipa dotičnega resničnostnega šova izbere največjo možno nepremičninsko luknjo, v kateri ponavadi biva družina s 4 - 12 otroki in katerih življenjepis se bere kot depresiven ruski roman. Da bi jim polepšali vsakdan, družino pošljejo na počitnice, medtem ko ekipa njihov brlog spremeni v prave bivalne sanje. Le kdo bi temu rekel ne?

REALNOST: Večina družin svojih novih hiš ne more vzdrževati

Nekdo, nekje, je pozabil opraviti celotno računico. Ker vsakomur hitro postane jasno, da družina, ki je komajda plačala račune za vzdrževanje ruševine, v kateri so živeli prej, bo izredno težko nenadoma plačevala stroške za hišo s petimi spalnicami in ogrevanim bazenom. Ne le stroški vzdrževanja, poskoči tudi davek na nepremičnine.

Ena od teh družin je recimo morala svojo novo hišo prodati v manj kot letu po preobrazbi. Drugi par ni uspel več plačevati obrokov za kredit v višini 405.000 dolarjev, kolikor sta ga morala vzeti samo zato, da so gospodinjski aparati v hiši še naprej delovali. Mimogrede, v skoraj milijon dolarjev vredno hišo, kakršno so jima zgradili na oddaji, je ekipa vključila tudi vrtiljak in kino dvorano - vse kar potrebuje obubožan par, ki je prej živel v slamnatem bugalovu.

Morda se spomnite družine Leomiti, ki je v svoj dom sprejela kar pet osirotelih otrok. Tako srčna družina je bila idealen kandidat za oddajo in voditelj Ty Pennington je bil z vso svojo sumljivo energičnostjo takoj nared, da jim družinsko bajturino prenovi v nekaj, kar izgleda kot scena kičastega mjuzikla. Ko pa so prišle prve položnice, so tiste sirote hitro romale nazaj ven skozi grajske duri.

OPRAH WINFREY

Oprah Winfrey ima veliko srce. In nekoliko večji bančni račun. Bolj, ko je njena oddaja cvetela, večja so bila darila gledalcem v studiu. Sprva kuponi in knjige, promocijski materiali in glasbeni albumi, kasneje pa je celotnemu občinstvu podarila kar avtomobile.

REALNOST: Prejemniki so morali plačati visoke davke

Namreč, v Ameriki je darilo neobdavčeno, produkt, ki se klasificira kot nagrada, pa se šteje kot vsak drug dobiček in je potrebno plačati davek. Oprah je vse podarjene avtomobile klasificirala kot nagrade.

Nadalje, so bili vsi avtomobili prijavljeni po polni prodajni ceni (kot če bi jih kupili v avto salonu brez vsarkšnih popustov) in tako ocenjeni (v tem konkretnem primeru) na 28.500 dolarjev (okoli 21.300 EUR). Srečneži iz občinstva so potemtakem kmalu dobili pošto iz agencije IRS, v kateri je tičal plačilni nalog za tja do 7.000 dolarjev.

Rešitev za dobitnike, ki niso imeli 7.000 dolarjev v žepu, je bila ali prodati avtomobil in plačati davek, ali pa se odreči nagradi. Komentar Oprah Winfrey: "Zakaj bi jaz morala plačati za njih?" Oprah namreč za te avtomobile ni plačala nič, saj jih je darovala avtomobilska znamka.

THE BIGGEST LOSER

Če se ne motimo, tega resničnostnega šova pri nas še nismo gledali, je pa stvaritev izredno popularna v Ameriki. Koncept je sledeč: debeli ljudje v oddaji so podvrženi strogemu režimu diete in fizkulture v upanju, da bodo drastično shujšali preden je oddaje konec.

Prve epizode sicer resda izgledajo kot posnetki pobeglih cirkuških medvedov, a skozi epizode ljudje resnično prično lupiti odvečne kilograme. Npr. Ryan Benson, ki je na oddaji izgubil 59 kilogramov.

REALNOST: Večina shujšanih udeležencev pridobi nazaj vso težo

Čar se izgubi, ko danes vidite Ryana Bensona, kako se svaljka naokoli s 136 kilogrami, kar je le 13 kilogramov od teže, ki jo je imel, ko se je prijavil na oddajo. Benson seveda ni edini, ki mu ni uspelo obržati novega telesa - zmagovalec tretje sezone Eric Chopin je na oddajo prišel težak 181kg in jo zapustil težak 99kg. Ko je bilo oddaje konec, je Chopin dokaj hitro skočil nazaj na 167kg. Razlogi so vam verjetno več kot očitni...

Namreč, ljudje, ki se prijavijo na oddajo The Biggest Loser celotno sezono ne delajo popolnoma nič drugega kot hujšajo. Strog nadzor nad jedilnikom, izključno zdrava hrana in redna telovadba, ki jo vodi nacistični vaditelj s popolnim telesom, čigar ideja motivacije je blizu Ramseyevega dretja in žaljenja, dokler s kilogrami ne izpuhti tudi vsakršen zametek samozavesti.

Ljudje na oddaji to počno brez prekinitev, vsak dan, do konca sezone. Račune doma jim plačuje oddaja. Ne hodijo v službo, ampak praktično ves čas tičijo na stacionarnih kolesih in hrustajo surovo zeleno.

Ko je oddaje konec, ti ljudje kočno oddidejo domov, nazaj v njihov vsakdanjik. Tja, kjer pod nobenim pogojem ne morejo nadaljevati programa, kakršnemu so bili izpostavljeni med oddajo. Svet tam zunaj je do odvečnih kilogramov še bolj neizprosen kot oddaja, v kateri se cel dan potiš skozi vijolično majico z napisom Največji luzer. Kot večina nas, ujetih med službo in obveznostmi, telovadijo kolikor lahko in se hranijo z vsem, kar je na dosegu roke. V Ameriki so to seveda pica in XXL krompirčki.

Dodaten stranski učinek je bil dokazan tudi na ljudeh, ki so oddajo gledali. Ti so namreč izrazili negativen pogled na fizično aktivnost. Študija je pokazala, da je prikazan telovadni režim v oddaji tako naporen za debele ljudi, da druge debele ljudi odvrača od vsakršne želje, da bi kdajkoli poskusili narediti trebušnjak. Nič čudnega, če v oddaji sodelujoči jokajo, bruhajo in padajo v nezavest, medtem, ko jih armada trenerjev žali in daje občutek, da je telovadba navadna nočna mora.

Oddaja, ki je nastala v upanju, da v prvem planu pomaga izbranim debelim ljudem do bolj zdravega življenja (kar poglejte spodnji video - ti ljudje so nujno potrebovali intervencijo) in obenem opozori Ameriko na stanje v državi, je tako zdaj bolj kratkotrajna TV zabava, kot pa efektivna propaganda.

 

 

 

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri