Martin. Aston Martin

  • 30.10.2008

Tudi v 22. filmski inštalaciji agenta 007 ostaja Bond zvest svoji najljubši znamki. Vmes pa je vozil še vse kaj drugega.

(Foto: *)

8 fotografij v galeriji

Ja, tudi 007 je moral skozi leta pretrpeti marsikaj hudega na štirih kolesih. Recimo renaulta 11, audija karavana, minija in celo spačka! Toda njegovi avtomobili so bili vsakokrat nekaj posebnega. Bodisi zgolj na filmu bodisi tudi zares. Za snemanje filma Samo za tvoje oči so rumenega spačka povsem predelali, da je bil s kaskaderjem za volanom sposoben vseh vragolij, tudi pobega pred dvema takrat precej močnejšima peugeotoma 504.

Spaček je tako namesto dvovaljnega motorja dobil štirivaljnik, presajen iz citroëna GS, kar je njegove zmogljivosti in moč več kot samo podvojilo. Da so lahko zmontirali takšen motor, so spako podaljšali za pet centimetrov in povsem spremenili tudi vzmetenje. Dobil je še poseben izpuh, ki je bolje dušil zvok podtaknjenega štirivaljnika. Navzven je moral biti namreč še vedno videti kot povsem serijski avtomobil.

A pustimo vozila, ki si jih je Bond sposodil v naglici! Prvi Bondov pravi službeni avtomobil je bil, če verjamete ali ne, sunbeam alpine serije 5 iz leta 1961, ki ga je Sean Connery – za ljubitelje še vedno edini pravi 007 – vozil v filmu Dr. No, posnetem leta 1962. Ker je bil sunbeam alpine v resnici precej neposrečen in dokaj neuspešen model, je Bond že v naslednjem filmu sedel v precej bolj ekskluzivnega 4500-kubičnega bentleyja, ki je bil sicer najljubši avtomobil Iana Fleminga.

Šele v tretji bondijadi se pojavi znamka, ki ji je Bond zvest tudi danes, pa čeprav se je vmes pečal s številnimi drugimi. V Goldfingerju tako lahko izbira med jaguarjem 3.4 in astonom martinom DB 3. Ljubezen je rojena: 007 izbere astona s pozneje med zbiralci hudo priljubljeno registrsko oznako BMT 216 A.

Legendarni aston DB 3 iz filma Goldfinger je še enkrat zaslovel tako rekoč posthumno, 20. junija 1997, ko je svet obšla novica, da so najslavnejši avtomobil na svetu ukradli. Bondovega astona, ki je z razstavljanjem na različnih prireditvah in sejmih po vsem svetu prinašal prav lepe denarje, so nepridipravi ukradli iz dobro varovanega letalskega hangarja na letališču v Boca Ratonu. Tam ga je lastnik, zbiralec Anthony Pugliesse, skupaj z drugimi štirikolesnimi lepotci hranil, potem ko ga je leta 1986 na Sothebyjevi dražbi v New Yorku kupil za 'pičlih' 275 tisoč dolarjev. Ker ga še do danes niso našli, mu je zavarovalnica že pred časom izplačala odškodnino v višini 4,5 milijona ameriških zelencev! Ja, Bondovi avtomobili so dober posel.

To prav dobro vedo pri podjetju Submarine Limited, kjer so za snemanje Bondovih filmov predelali lotusa esprita v dvoživko, ki lahko pelje tako po suhem kot po vodi, ali pa pri nemškem koncernu BMW, kjer so z zvito potezo pridobili precej reklame. BMW za uporabo svojih avtomobilov v filmih o agentu 007 ni plačal niti tolarja; k projektu so pristopili kot trženjski partner in pol leta aktivno oglaševali svoja vozila kot prvi nemški avtomobil, ki je uradno službeno vozilo Jamesa Bonda. Ta je pred tem v filmih že sedel v mercedesu in audiju. A nikoli uradno.

BMW Z 3 je začel verigo bavarcev na filmskem platnu. Uspeh je bil zagotovljen. Na isti dan leta 1995, ko je se je v newyorškem Radio City Music Hallu zgodila mednarodna Bondova premiera, je BMW svetovni javnosti v newyorškem Centralnem parku predstavil BMW Z3. Predstavitev sta v bondovskem slogu vodila Bond osebno (Pierce Brosnan) in njegov tehnični oproda Q (Desmond Llewelyn). Pred 500 novinarji z vsega sveta je bilo za takojšnji nakup na voljo 20 modelov Z3 in zvezdniki so jih razgrabili. Alec Baldwin ga je takoj kupil svoji ženi Kim Basinger, Madonna je vzela kar dva in ju poklonila svojima prijateljema, Steven Spielberg pa je kupil enega za svojo 75-letno mater. Ergo? BMW Z3 je v hipu postal svetovna uspešnica! Po Z3 sta sledila serija 7 in model Z8. Zatem se je Bond na veliko željo vseh pravih ljubiteljev vrnil k britanskim športnim avtomobilom.

Pretežno ves čas je za Bondom stal Ford. To je očitno tudi v zadnjem filmu Casino Royale, v katerem lahko opazite paleto modelov, od novega prototipnega Fordovega mondea do prestižnega jaguarja. Tudi sicer so bili ustvarjalci filma še kako nagnjeni k Fordovim hčerinskim znamkam. V bondijadah so vozili celo Fordovega mustanga, jaguarja XKR in paleto range roverjev. Sicer pa ste od angležev v 21 Bondovih filmih lahko videvali tudi rolls-royce, lotuse in bentleyje.

Okej, res je, niso le avtomobili tisto, kar naredi v vsakem filmu Bondov avtomobil edinstven. Gre predvsem za opremo, ki jo Q domiselno vgradi v vsak superavto. Arzenal streliva, brzostrelke, rakete, minometi, skrivni predali za orožje, neprebojni ščiti, protiradarski plašč, sovozniški sedež s katapultom, neprebojne gume, uničevalci pnevmatik, cevi za izpust olja in žebljev, dimne zavese, vrteče se tablice in samodejne pomožne sani za vožnjo po snegu. Morda bo vsa ta oprema čez 10 ali 20 let že del serijske opreme ali pa jo boste za doplačilo lahko obkrožili na zajetnem seznamu v avtomobilskem salonu. Ne pozabite, da so gledalci leta 1963 ob ogledu Bonda še kako zmajevali z glavo, ko je agent 007 iz vrat svojega astona potegnil slušalko vgrajenega telefona.

Toda vseh trikov Bondovih avtomobilov le niste videli na filmu! Pri snemanju bondijade Casino Royale je imela ekipa kaskaderjev prav težko delo. Aston DBS ima namreč tako dobro lego in težišče, da se je pojavil kup težav, ko so ga za spektakularno prevračanje kaskaderji z naletno rampo želeli večkrat obrniti na streho. Veliko težavo so odpravili tako, da so za zadnje sedeže vozila namestili močan zračni top, ki se je sprožil po odskoku z rampe. Učinek je bil tako močan, da se je dragi žlahtni aston martin z rekordom vpisal v Guinnessovo knjigo. V zraku se je namreč obrnil kar sedemkrat!

Ja, Bondovi avtomobili in vanje vgrajene priprave so vsaj tako pomemben del filma kot sam Bond, šefinja M, martini (no, tokrat ne več) in, jasno, vse Bondove tehnološke igračke. Brez astona, lotusa, bentleyja in drugih štirikolesnih lepotcev bi bil najslavnejši tajni agent vseh časov kot Hugh Hefner brez zajčic.

Gaber Keržišnik

Foto: Rex Features, Pictorial Press Ltd/Alamy/IPAK Images

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri