Virtualna zadovoljitev: »To je še vedno seks«

  • 22.11.2017

Virtualna pornografija je najnovejša potomka dobičkonosnega, stoletja starega partnerstva med tehnologijo in erotiko. Playboy se je odpravil v vilo na Beverly Hillsu in pokukal v zakulisje najbolj žgečkljive vsebine, ki napaja 30-milijardni stroj virtualne industrije.

(Foto: Profimedia/Alamy, Profimedia/Zuma Press, z dovoljenjem BaDoink)

4 fotografije v galeriji

Christie Stevens je na kolenih, strmi navzgor proti Isaiahu Maxwellu in pri tem ima usta široko odprta. Prsi ji ritmično poskakujejo ob vsakem gibu njene glave, dolgi platinasti lasje ji padajo po bledem hrbtu, vse do vrha spiritualnega tatuja. »Moj mož ne bi tega nikoli naredil,« pravi, pri čemer z obema rokama zgrabi Maxwellovo ogromno moškost in gleda naravnost v njegove rjave oči. Kakih ducat moških stoji okrog in opazuje prizor z različnimi stopnjami nelagodja. Trije so novinarji in to je najboljši dan njihovih življenj. Dva sta tehnološka podjetnika, ki raziskujeta pornografsko industrijo kot morebiten način financiranja virtualnega start-upa. Preostali so delavci v industriji za odrasle in zanje je to pač običajen delavnik.

Današnje snemanje, ki ga gosti filmsko podjetje za odrasle BaDoink, je videti precej običajno, kar se tiče pornografije. Christie se v najlonkah, ki ji segajo do stegen, in prosojnem nedrčku sprehaja po skopo opremljeni petnadstropni moderni vili na Beverly Hillsu, njen masker pa tu in tam naredi kakšen popravek. 157 centimetrov visoka 30-letna igralka se uči svoje besedilo; v tem filmu igra zdolgočaseno gospodinjo, ki naskoči nič hudega slutečega prodajalca sesalnikov. Vendar pa to snemanje zaznamuje preobrat za pornografijo in tehnologijo na splošno: snema se za virtualno resničnost, za katero je strojna oprema masovno napolnila police leta 2016. Christie dela v pornoindustriji pet let in je nastopila v več kot 250 produkcijah. To je bil njen prvi nastop za virtualno resničnost. In medtem ko še ne ve, kaj jo čaka danes, je obljuba za vas, potrošnika, jasna: Christie ne bo pofukala Maxwella. Pofukala bo vas. V moderni pornografiji je bilo posnetih veliko prvoosebnih scen. V večini od njih moški igralec snema žensko, ko seksata. Njegov obraz se pojavi redko, zato je posnetek dober približek tega, kar bi gledalec videl, če bi z žensko seksal sam. Virtualna pornografija ta koncept dvigne na novo raven tako, da ne samo podre četrto steno, temveč jo popolnoma uniči. Ko si nataknete očala za virtualno resničnost, fizični svet izgine. Namesto da bi gledali v računalniški zaslon, skočite v sobo, v kateri je igralka. Vaše roke niso obremenjene s tipkovnico ali miško. Niste več le opazovalec fantazije: v njej ste. Številni strokovnjaki verjamejo, da ta nova raven erotičnega eskapizma naznanja prihodnost pornografije in posledično tudi prihodnost same tehnologije.

Pornografija se je v zgodovini večkrat nenamerno izkazala za znanilko tehnoloških smernic. Strokovnjaki za tehnologijo in ljudje, ki se profesionalno ukvarjajo s pornografijo, potrjujejo, da takrat, ko nova naprava naredi pornografijo dostopnejšo, prav pornografske vsebine napravi pomagajo, da se prebije trg. »Ljudje, ki so pripravljeni plačati za pornografijo, popularizirajo tehnologijo,« pravi Jonathan Coopersmith, zgodovinar tehnologije na teksaški univerzi A&M. »To ji zbije ceno.« Ta modrost izvira iz zdravorazumske predpostavke, da so ljudje biološko programirani h gledanju erotičnih slik. Da bi dobili občutek, kako daleč v preteklost sega to programiranje, se lahko obrnemo k našim zvestim neandertalskim prednikom. Njihove jamske slike je mogoče interpretirati samo na en način, pravi Bryant Paul, pridruženi profesor inštituta za raziskovanje spolnosti Kinsey v Indiani. To so bile samo »samo vulve,« pravi. Jamske ljudi »je to vzburjalo«. Praksa upodabljanja golih ženskih teles je trajala tisočletja, kot postane jasno ob hitrem sprehodu po muzeju likovnih umetnosti. Nato pa je bil leta 1839 izumljen prvi praktični fotografski postopek – dagerotipija. V sedmih letih so viktorijanski ustvarjalci pornografije ustvarili prvo fotografijo za odrasle na svetu. Vzorec se je ponovil, ko je bila leta 1889 izumljena prva filmska kamera; sedem let pozneje so posneli prvi pornografski film Le Coucher de la Mariée, v katerem kabaretska plesalka Louise Willy zapleše striptiz v svoji spalnici. Ko so leta 1977 prišli na ameriške police videokasete in domači razvedrilni centri, je pornografija zopet dobila zagon, saj so se ljudje zavedeli, da lahko predvajajo filme za odrasle na domačih zaslonih. Do konca desetletja so pornografski filmi predstavljali več kot pol videokaset, prodanih v ZDA. »Uvedba videorekorderjev in možnosti ponovnega predvajanja,« pravi Frederick Lane, avtor Obscene Profits: The Entrepreneurs of Pornography in the Cyber Age [Obsceni dobički: Podjetniki v pornografiji v digitalni dobi], »je bil najbolj prelomen dogodek v uporabi pornografije v vsej človeški zgodovini.« Torej ni presenetljivo, da se je, ko je internet v devetdesetih letih postal množično dostopen, hudič strgal z verige. Potrošniki so, tako kot njihovi očetje in dedje pred njimi, novo tehnologijo skoraj nemudoma začeli uporabljati za to, da so gledali ljudi, kako seksajo. Ustvarjalci pornografije pa so medtem imeli vsebine, ki jih je bilo povsem preprosto reciklirati: obstoječe posnetke so lahko rezali, urejali in prodajali spletnim stranem.

Internetna pornografija je hitro postala prva industrija, ki je ustvarila dobiček od spletne prodaje. Glede na poročilo ameriškega Nacionalnega raziskovalnega sveta je leta 2001 spletna industrija za odrasle pridelala eno milijardo dolarjev; do leta 2013 so imele vse pornografske strani več obiskovalcev kot Netflix, Amazon in Twitter skupaj. Nato pa je leta 2016 prišla virtualna resničnost. Virtualna resničnost, kot jo poznamo danes, se je začela leta 2012, ko je 19-letni Palmer Luckey zagnal kampanjo na Kickstarterju za izdelek, ki je nato postal znan kot prva potrošniku prijazna in prodajno uspešna virtualna očala: oculus rift. Luckey je oculus ustvaril predvsem za igričarje, a ko so njegovo napravo leta 2012 pokazali na konferenci E3, so ga zasule ponudbe največjih tehnoloških investitorjev. S kampanjo na Kickstarterju je zbral 2,4 milijona dolarjev. Leta 2014 je Mark Zuckerberg kupil Luckeyjevo podjetje Oculus VR za dve milijardi dolarjev. Moderne vsebine virtualne resničnosti so le malo več kot reciklirane 180- in 360-stopinjske slike; isto tehnologijo uporabljajo Google Zemljevidi. Poleg Oculusa in Googla so najuspešnejši akterji, ki te slike prek novih naprav prinašajo potrošnikom, Sony, Samsung in HTC Vive. Podjetja, ki se ukvarjajo s pornografijo in veliko vlagajo v virtualne pornografske vsebine, so BaDoink, Naughty America, VirtualRealPorn, Czech VR in VR Bangers. Ta podjetja – in nekaj gostov na današnjem snemanju – se soočajo z dvema glavnima izzivoma: ugotoviti, kakšnih virtualnih vsebin si želijo potrošniki, in odločiti se, kako te vsebine najbolje posneti.

Sam Burton je lastnik podjetja Holotrope VR, ki ga je soustanovil za razvoj novih tehnik snemanja za virtualne vsebine. Prihaja iz industrije filma in televizije, vendar njegov start-up deluje na relativno neznanem teritoriju, zato denarja od običajnih podjetij, ki ne marajo tveganj, še ni na pretek. »Podjetja, s katerimi običajno poslujemo, temu pravzaprav ne namenjajo proračunov,« pravi. »Industrija za odrasle je začela trošiti denar. Saj ne, da gre samo za denar, a vendarle smo start-up.« Ko so torej Burtona pri BaDoink prosili, da bi posnel današnje prizore, »se je to zdelo kot dobra priložnost za pridobitev denarja za raziskave in razvoj ter za snemanje v večjih količinah,« pravi. In tako se je znašel v tem domovanju na Beverly Hillsu, kjer se je po najboljših močeh trudil, da ne bi bil v napoto, ko se je Christie sprehajala po hiši brez nedrčka. Za snemanje Christiejinega prizora z Maxwellom je Burton prinesel dva snemalna kompleta. Eden vključuje več kamer gopro, nameščenih na 360-stopinjski nosilec. Drugi komplet sestavljata dve kameri z lečama ribje oko, pri čemer je njun 180-stopinjski kot oblikovan tako, da posnema človeško oko. Izkušnjo potrošnika, ki bo pozneje gledal te posnetke, je mogoče opisati le kot vstop – kot obljubljeno – v novo resničnost. Ko si bodo uporabniki natakniti očala za virtualno gledanje, bosta njihovo dejansko okolje nadomestila ta popolnoma bela dnevna soba in bež kavč. Na njihovi levi bo spektakularen pogled na Los Angeles, na njihovi desni pa vrata, skozi katera je pravkar vstopil Maxwell – v vlogi prodajalca sesalnikov. Pred njimi pa bo Christie, ki stoji na plišasti preprogi in se poskuša izviti iz svoje srajce, nato krila in najlonk, nato pa se počasi spusti na kolena, da začne fafati.

Celovitosti virtualne izkušnje ni mogoče dovolj opisati. Virtualna pornografija je tako prepričljiva, da ko po 25 minutah (ali petih, odvisno) očala snamete, traja dobrih deset sekund, da se spet navadite na svet, v katerem dejansko živite. Izkušnja je neverjetna in ob njej se presenečeni zavemo, da bodo z masovno uvedbo virtualne resničnosti potrošniki, ki želijo ubežati resničnosti, to lahko tudi storili. Ne moremo si pomagati, da si ne bi predstavljali socialno nerodnih moških, ki se odločijo, da je virtualna pornografija preprostejša – in enako zadovoljiva – kot seks s pravo žensko, poleg tega pa je brez obveznosti ali celo družbenih konvencij. Napredek v virtualni resničnosti prihaja odločno in hitro, Facebook pa je njena vodilna sila. Na tretji letni konferenci Oculus Connect lani je podjetje razkrilo kar nekaj novih projektov virtualne resničnosti, vključno z Oculus Avatars, programom, ki uporabnikom omogoča, da ustvarijo osebne avatarje z uporabo prilagojenih oblik obraza, oblačil in barve kože (govorimo o kovinsko zlati, gozdno zeleni ali bleščeče škrlatni). Mike Howard, projektni vodja programa Oculus Avatars, je udeležencem konference povedal, da obstaja »več kot milijarda kombinacij« za oblikovanje virtualnega jaza. Če razmišljamo o uporabi avatarja v prihodnosti – in na področju seksa, ki se mu je Facebook sramežljivo izognil – ugotovimo, da bomo kmalu imeli možnost, da postanemo idealizirane (ali popolnoma lažne) različice samih sebe. Niste mogli osvojiti vroče navijačice v srednji šoli? V virtualni resničnosti lahko postanete nogometna zvezda. Seveda tudi tista navijačica verjetno ni to, kar pravi, da je – toda ali je to važno? Facebook ni edini pionir virtualne resničnosti in nekateri tekmeci se osredotočajo izključno na pornografijo. Med najbolj inovativnimi je Kiiroo iz Amsterdama. Potem ko je oblikoval serijo seksualnih igrač, ki jih je mogoče upravljati na tisoče kilometrov stran, je Kiiroo razvil program, ki poskuša premostiti najpogosteje omenjeno vrzel virtualne resničnosti: vidimo in slišimo, kaj se dogaja, vendar ne čutimo. Program FeelPornStars pri povezavi moškega masturbatorja z virtualnimi pornografskimi prizori uporabnikom omogoča, da sceno fizično izkusijo. Ko na primer opazujete, kako Christie izvaja felacijo v vaših očalih za virtualno gledanje, se masturbator premika skupaj z njo.

Vsi pa niso prepričani, da se bo virtualna pornografija prijela. Če bo namestitev vzela preveč časa, pravi Bryant Paul, s tem morda ne bodo zadovoljni uporabniki, ki si želijo le hitrega orgazma. »Če bo tako preprosta za uporabo kot moj računalnik, odlično,« pravi, »če pa ustvarjate tehnologijo, s katero bo vse skupaj bolj zahtevno, mislim, da ne bo delovalo.«

Od konca lanskega leta se strojna oprema za virtualno resničnost ne prodaja tako dobro, kot je bilo pričakovano. Podjetje za raziskovanje interaktivnih medijev SuperData je najprej napovedalo, da bo prodaja očal za virtualno gledanje leta 2016 dosegla 6,16 milijona. Do novembra so napoved znižali na 4,12 milijona. Počasen začetek večinoma pripisujejo visoki ceni naprav za virtualno resničnost (en sam par očal lahko stane tudi 800 dolarjev, kar je približno 680 evrov), dejstvu, da potrošniki in podjetja še vedno iščejo najboljši način uporabe tehnologije, in pomanjkanju nujne aplikacije za virtualno resničnost. Toda strokovnjaki so še vedno optimistični. Digi-Capital, ki svetuje podjetjem, ki s ukvarjajo z virtualno resničnostjo, napoveduje, da bodo do leta 2020 prihodki od virtualnih vsebin in očal dosegli 30 milijard dolarjev. Za zdaj pa lahko potrdimo samo eno. »Do tega trenutka je dokazano,« pravi Burton, »da so ljudje pripravljeni plačevati za pornografijo.« Na Beverly Hillsu pa se Christie Stevens srečuje z nekaj težavami snemanja za virtualno resničnost, ki jih je treba še odpraviti. Z Maxwellom sta začela del delovnika, ki je namenjen vaginalnemu spolnemu odnosu, a ji ni partner prav nič v pomoč. Po navadi je naloga moškega pornoigralca, da ženski pomaga, da je videti dobro – postavlja jo v pravi položaj glede na kamero, zagotovi, da je njen hrbet usločen, prsi pa dobro vidne – tokrat pa je kamera pripeta na Maxwellovo ramo za najboljši možen prvoosebni pogled. Njegova glavna naloga je, da ima trdega in da se ne premika. Christie torej opravi večino dela. Gleda naprej in se ga oklene z nogami, vstavi penis v vagino in vzdržuje očesni stik s kamero. Nato vstane, se obrne in si ga znova vstavi, pri čemer glede nazaj, nato pa se loti nečesa, kar je možno opisati samo kot seksualno triceps nasaditev: Christie se spet obrne naprej, namesti noge okrog Maxwellovih bokov, z rokami se opira na kavno mizico za seboj in zdrsne na penis, pri tem pa ves čas vzdržuje položaj nekakšnega raka, ki je videti precej neudoben.

Urejanje posnetkov v virtualni resničnosti še ni možno, zato te seksualne akrobacije izvaja 25 minut brez predaha. To pomeni, da se ne more dodatno namazati z lubrikantom, si obrisati potu ali si spočiti drhtečih mišic. Ali je bilo težko, jo pozneje vprašam, opraviti tako zahtevno fizično delo? »Če povem po resnici,« reče, »je bilo precej naporno.« Ali se je bilo teže vzburiti, kot bi se bilo na primer v postelji s sodelujočim partnerjem? »V redu je bilo,« odgovori. »Ne nazadnje,« doda in si obriše svetlikajoče se čelo, »to je še vedno seks.«

TEKST Jessica P. Ogilvie
FOTO Profimedia/Alamy, Profimedia/Zuma Press, z dovoljenjem BaDoink

Sorodni članki

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri