Ko je ženska kurba/Ko je moški peder

  • 26.01.2010

Fenomen jezične literatke brez dlake na jeziku, ki ji mediji, raznorazni vplivneži, pa tudi širša javnost, včasih nadevajo vseh sort žaljive oznake in pridevnike – histerična, čarovniška … – ni tako redek in je znan tudi nam.

(Foto: Promocijski material)

Poleg hrvaške Vedrane Rudan lahko čez mejo, v Avstriji, najdemo pisateljico in dramatičarko Elfriede Jelinek, v lastni močvari javnih glasov pa pri nas v tem smislu najbrž izstopa predvsem Svetlana Makarovič. Pa so te ženske, ki pišejo tako zavzeto, kot da gre najmanj za tretjo svetovno vojno, dejansko histerične?

Po svoje, če bi sodili o tem, kaj je normalno, najbrž že. Toda tri omenjene so znane ravno po tem, da preizprašujejo pojavnosti normale in splošno sprejete morale. S tem izstopom iz množice, proti kateri se obrnejo, pa postajajo lahka tarča za to isto množico, ki udarja nazaj. V fiziki bi temu rekli vzrok – posledica in še nekaj v zvezi s silo, ki enakomerno udari nazaj, je napletel Newton že dolgo tega …

Kakorkoli, kot piše Barica Smole v spremni besedi h knjigi Ko je ženska kurba/Ko je moški peder (Goga, 2009), se Vedrana Rudan, katere jezični slog pisanja nam je znan že iz njenih romanov (denimo Ljubezen na zadnji pogled ali Uho, grlo, nož), glede na svojo novinarsko zgodovino najbrž dobro zaveda, kateri prijemi so potrebni, da bi vzbudila zanimanje in dvignila prah. Rudanova ve, da živimo v času, »kjer prevladuje zunanja podoba nad vsebino in kjer je senzacionalizem nad analitičnostjo«, zato je, da bi preglasila številne javne glasove (v končni fazi živimo tudi v dobi preinformiranosti), kakopak glasna in udarna.

Od tod tudi zavzetost, kot da gre najmanj za tretjo svetovno vojno, ki smo jo že omenili. A vendar: Vedrana Rudan ni kričač v prazno. Včasih resda nekoliko pretirava, da bi dosegla svoj namen, že s senzacijskim naslovom knjige je tako, toda ko odstranimo to embalažo, je pod njo vendarle sporočilo z dodano vrednostjo. V omenjeni knjigi, ki je pravzaprav zbirka kolumn, ki so nastajale za hrvaški tednik Nacional in zaradi katerih je morala večkrat na sodišče, tako tematizira današnjo vlogo ženske, vlogo moškega, preizprašuje kult mladosti in lepote, postavlja vprašanja v zvezi z abortusom, politično korupcijo, športnim navijaštvom in tako dalje.

Rudanova je človek današnjika, ki z nekakšnim izostrenim satelitom zaznava najmanjše premike družbe, pri čemer je poznejši proces pisanja v vlogi 'feedbacka' informacij, ki jih je nabrala. Ta žolčna ženska vam bo zlezla pod kožo in zalotili se boste, da se med branjem večkrat sporečete z njo, da protestirate, saj stvari vendar niso takšne, kot jih opisuje, da niso tako črne. Toda v vsakem primeru – ali bo ob koncu branja vaša prijateljica ali pač sovražnica – dala vam bo misliti. Mimogrede: ali veste, kateri moški je peder? »Peder je vsak moški, ki ne misli, da je vsaka ženska kurba.«

Dijana Matković

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri