Nikoli ne boste šli v vesolje

  • 10.05.2015

Po zaslugi Hollywooda in drznih novih podjetij so civilna potovanja v vesolje postala modni hit. Toda ne hitite preveč z rezervacijo vozovnice.

Playboy vesolje (Foto: Gojko Zrimšek)

Kar priznajmo si, sodobna potovanja v vesolje so seksi. Nevarna so, vabljiva, vladajo pa jim privlačni milijarderji, od Elona Muska, ustanovitelja družbe Tesla Motors, do Richarda Bransona iz družbe Virgin Galactic in Jeffa Bezosa, ustanovitelja Amazona (no, Bezos niti ni tako privlačen). Ti možje so obljubili, da bodo zgradili razkošna vesoljska plovila in odprli nebesa za množice ljudi, ki bodo za to plačale. »Celoten trg temelji na ljudeh, ki so premožni, « pravi Dale Ketcham, vodja strateških partnerstev pri gospodarski agenciji Space Florida, ki je odgovorna za razvoj poslov, povezanih z vesoljem. »Ko bodo leti postali razmeroma rutinski in varni – kar zagotovo bodo – bodo vesoljska plovila to, kar so zdaj zasebna letala ali jahte.«

Resnica pa je, da verjetno ne boste nikoli zapustili te atmosfere. Obstajajo zelo realni razlogi, zakaj znanstvenofantastični poleti v vesolje ne bodo postali tako vsakdanji, varni in cenovno dostopni kot rezervacija letalske vozovnice.

Danes, in tako bo tudi v daljni prihodnosti, je cena poletov v vesolje tako draga, da si jih ni mogoče privoščiti. Za potovanje v vesolje bi morali danes odšteti do 70 milijonov dolarjev in narediti tako kot astronavti ameriške vesoljske agencije Nasa: potovati z Rusi. Od leta 2001 je v orbito potovalo sedem civilnih državljanov in vsi so rezervirali sedeže na poletu ruskega Sojuza iz Kazahstana. Zasebne ameriške družbe obljubljajo podorbitalne in orbitalne polete za veliko manj denarja, okoli 250 tisoč dolarjev, toda dokler plovila ne bodo pripravljena, za kar bodo morda potrebna še leta, je preprosti Sojuz edino vozilo, ki vas lahko odpelje s tega planeta.

Miljarderji, ki želijo v vesolje

Veliko teh ameriških družb lahko ponudi cenejše vozovnice, ker so bili njihovi programi sprva financirani prek pogodb z agencijo Nasa. Od leta 2011, ko se je končal program raketoplanov, Nasa financira prizadevanja zasebne industrije za razvoj komercialnih vesoljskih taksijev, ki bi lahko prevažali ameriške astronavte in tovor do Mednarodne vesoljske postaje in še naprej. Zasebne družbe menijo, da bi lahko zaslužile dodatni denar s prodajo sedežev dogodivščin željnim civilistom.

»Če vaši prijatelji na vseh presnetih koktajl zabavah pripovedujejo, kako vznemirljivo je bilo videti ukrivljenost Zemljinega površja in črnino vesolja, potem ju boste morali videti tudi sami,« pravi Ketcham.

Eric Stallmer, predsednik Zveze za komercialne polete v vesolje, verjame, da bodo poslovneži, kot sta Branson in Musk, zaslužili milijone. »Denar vlagata v svoje sanje,« pravi Stallmer. »In te sanje si delita z milijoni in milijoni drugih ljudi. To je fantastično.«

Vendar notranji viri pravijo, da so trenutne cene vozovnic umetno nizke in da bodo začele rasti zaradi astronomskih zavarovalnih stopenj ter stroškov raziskav in razvoja. Tipičen odgovor vesoljske industrije je, da bo, ko bodo komercialni poleti v vesolje postali nekaj običajnega, konkurenca izsilila znižanje cen. »Pomembno je razmerje,« meni Jane Poynter, izvršna direktorica družbe World View Enterprises, ki namerava popeljati turiste v bližnje vesolje v kapsuli, pritrjeni pod helijevim balonom. »Dokler izvajaš po en polet na teden ali mesec, bodo cene visoke. Toda ko enkrat povečaš število poletov, vse postane bolj učinkovito. Takrat začnejo cene padati. Ne morem natančno reči, kdaj, vendar bodo, o tem ni dvoma.« Številni strokovnjaki ocenjujejo, da se bodo redni poleti začeli v naslednjem desetletju, vendar ne more nihče natančno določiti, kaj bo sprožilo padanje cen. Ko se bodo prva vozila izkazala za učinkovita, jih bodo družbe naredile več in jih prodajale po svetu. Več plovil ko bodo zgradila, bolj bo izpopolnjeno njihovo delovanje in z učinkovitostjo, varnostjo ter zanesljivostjo bodo prišli tudi nizki operativni stroški.

Vendar bodo za večino ljudi cene še vedno previsoke. »Dvomim, da bodo kaj kmalu drastično padle. V tem poslu stvari stanejo več in trajajo dlje, kot načrtuješ,« pravi Ketcham. Do pred nekaj meseci je bilo poskusno vozilo SpaceShipTwo družbe Virgin Galactic najodmevnejše vesoljsko plovilo na svetu. Branson je sprejemal rezervacije sedežev na podorbitalnem plovilu za stotine kvaziastronavtov, vključno s Stephenom Hawkingom in Justinom Bieberjem. Oktobra pa se je zgodila katastrofa: poskusni polet SpaceShipTwo se je končal s katastrofalnim strmoglavljenjem, pri čemer je umrl eden od pilotov, plovilo je bilo popolnoma uničeno. (Le tri dni pred tem je raketa brez človeške posadke, ki jo je zgradila družba Orbital Sciences, eksplodirala kmalu po vzletu; v njej so bile zaloge za Mednarodno vesoljsko postajo.)

»Potovanja v vesolje so vedno bila, so in v bližnji prihodnosti verjetno bodo nevarna dejavnost,« pravi Ketcham. Skupaj s porastom števila poletov se bo povečalo tudi število nesreč. »Prej ko slej bodo turisti v vesolju umirali,« še doda.

Po oktobrskih nesrečah se veliko ljudi sprašuje, ali so bile te družbe preveč zagnane. Morda so želele doseči preveč v prekratkem času. Na ducate ljudi, ki so plačali pologe za polet s SpaceShipTwo, je zahtevalo vračilo denarja. Jane Poynter pravi, da so nekateri od njih prenesli denar v njeno podjetje, saj so menili, da bo potovanje z družbo World View Enterprises varnejše, ker ne uporabljajo raket.

Urad za komercialne vesoljski promet Zvezne uprave za letalstvo ZDA (FAA) trenutno izdaja dovoljenja za poskusna vesoljska plovila, ki bodo vzletala ali pristajala v ZDA (Nasa in letalske sile ZDA za svoje polete ne potrebujejo dovoljenj FAA). Če želi družba za polete v vesolje zaslužiti z zasebnimi strankami, mora od FAA dobiti dovoljenje za izvajanje komercialnih poletov. Zakon o spremembah zakonodaje za komercialne polete v vesolje organu FAA preprečuje kakršenkoli dodaten nadzor nad plovili – razen če je plovilo povzročilo smrtne žrtve. »Zelo nas je skrbelo, da se bodo zaradi dveh nesreč, ki sta se zgodili v zelo kratkem času, pojavili glasni pozivi k zakonskemu urejanju in nadzoru,« pravi Stallmer. »Pri nesreči družbe Virgin Galactic je treba upoštevati, da je bil to poskusni polet.

Te stvari je treba testirati, preden jih lahko odpreš za splošno javnost.« FAA bi lahko zahtevala pridobivanje dodatnih dovoljenj in vztrajala pri varnostnem preverjanju zasnove in delovanja vesoljskega plovila, tako kot pri letalskih družbah. Cilj je povečati varnost poletov, vendar večji nadzor drastično poveča zapletenost in stroške poletov v orbito – stroške, ki bi prej ali slej padli na ramena potrošnikov.

Takšne zaostritve ne bi bile všeč sanjačem, snovalcem in inženirjem v središču mlade, vendar ambiciozne industrije zasebnih poletov v vesolje. »V industriji in v javnosti smo tako dolgo čakali na to,« pravi Jane Poynter. »Mislim, da gre od zdaj lahko samo še navzgor.«

TEKST Alyson Sheppard

Sorodni članki

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri