Marcel Štefančič o zombijih kot metafori neokapitalizma

  • 29.10.2017

"Zombijski filmi so idealne alegorije sveta, v katerem je kapital požrl vso empatijo, solidarnost, kooperativnost, pravno državo, demokracijo in človekove pravice," v svoji novi knjigi Zombi piše priznani slovenski filmski kritik, publicist in avtor več kot osemdesetih knjig Marcel Štefančič, jr..

(Foto: profimedia)

Ob prebiranju Štefančičevega Zombija, ki ob nizanju bolj in manj znanih zarisov zgodb iz na stotine zombijevskih filmov zadnjih desetletjih sili h globljemu razmisleku o sliki sveta, v katerem prav zares ni več jasno, ali je bolje, da se delaš blazno živega (da te ne bi živega zakopali), ali pa mrtvega (da te ne bi opazili v sebi že mrtvi), postane jasno eno: »Zombijski filmi sporočajo: vsi mrtvi – tisti, ki niso, morajo to postati, da bi preživeli.«

Nekako tako, ko novi prerok neoliberalizma Donald Trump vidi ta svet in ljudi v njem, ko na vsa usta razglaša, da so čiste in lepe zgolj elite, vsi ostali pa so grdi in navadni luzerji.

»V filmih ljudje delajo vse, da bi ustavili invazijo zombijev – postavljajo ograje in barikade, nadnje pošiljajo vojsko. Tudi Trump dela vse, da bi ustavil begunce. Izdaja protibegunska izvršna povelja, prepoveduje jim vstop v Ameriko, gradi zidove, pa četudi je Amerika sama ustvarila 'reke begunce', saj je po 11. septembru 2001 bombardirala Afganistan, Irak, Pakistan, Somalijo, Jemen, Libijo in Sirijo, potemtakem prav dežele, katerih državljanom Trump zdaj prepoveduje vstop v Ameriko. A ni edini. To počnejo tudi v Evropi. Begunce vidijo tako, kot filmi vidijo zombije. V filmih ni nikoli problem osamljen zombi – zlahka se ga znebijo. Ni nevaren. Poroblem je vedno množica zombijev, ki se vali 'kot reka'. Množica zombijev predstavlja 'grožnjo', saj ogroža nacionalno varnost. Kot begunci.«

Če so bili torej zombiji metafora boja proti neoliberalizmu, pa po mnenju Štefančiča novi časi že terjajo tudi nove pošasti.

Zombikalipsa, ki smo ji v zadnjih desetletjih bili priča na velikih in malih ekranih, nam je pokazala, kaj se lahko zgodi, če družbenega reda ne prenovimo. Ker pa se slednje ni zares zgodilo in ljudje vidno postajamo 'neživi, nemočni agenti tujih sil', je čas za nekaj še 'hujšega'. Štefančič znanilce slednjega vidi v sodobnem raztreščenem filmu, v katerem vse razpade na svoje subatomske delce.

Priporočamo!

ZombiZombi - od Romera do Romera

Marcel Štefančič, jr., je ljubitelje grozljivk, srhljivk in zombijev pred dnevi razveselil z esejem o noči živih in mrtvih, ki ga je prikladno poimenoval Zombi – od Romera do Romera.

S strupeno rumenimi črkami na črnih platnicah pa knjiga kar kliče k branju tudi tiste, ki jim v zadnjih treh desetletjih nadvse priljubljena tema filmarjev morda (še) ni bila ena ljubših.

  • »Kam ste dali mojo ženo?«
  • »Mrtva je, gospod. Odpeljali so jo v mrtvašnico.«
  • »V mrtvašnico? Ponorela bo!«

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri