Vesna Milek: Visoke pete

  • 10.06.2008

Moške vznemirjajo zato, ker v tej izzivalni skulpturi vidijo del sebe.

(Foto: Goya)

2 fotografiji v galeriji

Po dolgem času sem si obula vrtoglave pete. Zlate čevlje z idealno usločenim lokom in tanko, kot las tanko zašiljeno peto. Čarovnija. Metamorfoza. Biti više, korak se izproži, boki zanihajo, medenica se usloči naprej, zadnjica se napne.

Kaj vse si nismo izmislili skozi zgodovino, da bi nečemu dali nalepko "seksi"! Da bi nečemu pripisali status nedosegljivega, ostrega. Ozka krila, ozke korzete, ki se zarežejo v belo meso, nerodne podvezice in - seveda - visoke pete ... Vsi ti absurdni, nepraktični kosi ženske garderobe, ki ne služijo ničemur.

Ovirajo pri dihanju, pri plesu in pri ljubljenju in vendar ... so kdo ve zakaj postali sredstvo zapeljevanja. Saj. Zakaj preprosto, če lahko zapletemo, zavežemo? Samo zato, da lahko potem razvežemo, sezujemo. Dlje traja. Hoja po najkrajši možni premici ali po labirintu? Odvisno od okusa. A pri erotiki in zapeljevanju je labirint skoraj pravilo.

Že res, da so si jih izmislili moški in jih tudi nosili, a ženske smo jih sprejele. In ja, se zasvojile z njimi.

Kompleks Pepelke torej. Iskanje idealnega čevlja, iskanje idealnega moškega. Večna zgodba. Zapeljevanje s čeveljcem, ki ga kot po naključju pustiš na stopnicah, kot izziv. Erotično povabilo.

Čevelj kot nožnica, stopalo kot falus. Koliko različnih sandal je potrebno preizkusiti, da ... hm, zdrsneš v pravega. Imelda Marcos, Evita Peron, Madonna. Ženske, ki so obrnile igro. Menjanje čevljev ... moralno neoporečen nadomestek. Metafora za iskanje popolnega zlitja, popolnega prileganja.

V teh vročih poletnih dneh opazujem gruče žensk, ki se gnetejo na razprodajah dragih trgovin in pomerjajo čevlje. Vročičen lesk v očeh, ko se sprehajajo po zloščenih tleh in svoja negovana stopalca tlačijo v sandale in visoke pete najrazličnejših oblik. In potem s samovšečnim pogledom v pritlehnih ogledalih opazujejo, kako se skupaj z visokopetnim odmikom od zemlje spreminjajo same.

Odmakniti se od zemlje, pravi Hemingway v svojem najboljšem opisu seksa, morda je tu skrivnost privlačnosti visokih pet - biti odmaknjen in hkrati pripet nanjo z eno samo tanko špico. Ves čas med nebom in zemljo. Z dodatkom bolečine.

Ja, falični podaljšek, bi rekel Peter Mlakar. Moške vznemirjajo zato, ker v tej izzivalni skulpturi vidijo del sebe. Fetišiziranje visokih pet torej pomeni fetišiziranje svojega falusa. In ženske potem z visokimi petami fetišizirajo tisto, kar jim manjka?

Preveč preprosta razlaga, pa vendar ... Zašiljene in lakaste kot simbol moči, ki zavrta v mehko meso in povzroči bolečino. Nekaj ostro koničastega ob sicer mehkih izohipsah ženskega telesa. Nekaj, kar po naravi ne spada tja. Narava sama po sebi ni seksi. Tako, kot ni seksi resnica. Zato so visoke pete vedno podaljšek iluzije. Podaljšek fantazije.

Težko si predstavljamo filmsko fatalko brez visokih pet. Erotični signal. Način, kako prekriža noge, kako si popravi nogavice, kako si obuva ali sezuva čevlje. Tisočkrat izrabljen kliše v filmih, videospotih, reklamah. Juliette Binoche v Čokoladi nosi rdeče čevlje. Dovolj. In preveč za moraliste. Monica Belucci kot Malena z visokimi petami stopa med množico opletajočih jezikov.

Po javnem linču švedra v razhojenih čeveljcih, v spodobnem krilu rjave barve. Prej muza, seks ikona na visokih petah valovi nad množico sivine, potem ponižana v razhojenih čevljih in do vratu zapeti obleki. Sestop z visokih pet je lahko tudi vdaja. Ponižnost je varnejša od razkazovanja. Tudi zato so visoke pete simbol deklet na poziv. Ženskost kot provokacija. In simbol transvestitov. Ženskost kot karikatura. Meja med vulgarnim in obscenim ter elegantnim ali zapeljivim je tanka kot njihova peta. A lahko izbiramo.

Zato je rek, da so visoke pete klofuta feminizmu, precej nesmiseln. Ko pa so vendar idealne, da se v zaigrani nemoči nasloniš na moč moškega, idealne za vse tiste drobne zvijače, zaradi katerih je igra med spoloma tako vznemirljiva. Zlomljena peta po večerji s privlačnim moškim, povod za kup nepredvidljivih dogodkov, žensko sredstvo manipulacije. Zlomljena visoka peta na lepotnem tekmovanju: poraz ali uspeh. Odvisno od načina, kako izrabiš dano situacijo. In od inteligence.

Ker če smo jih že posvojile, je fino, če znamo z njimi tudi ravnati. Takšno prikrito žensko orožje so.

TEKST: Vesna Milek

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri