Marko Radmilovič: Alkimija slave

  • 14.05.2010

»Potem se bomo lotili manj znanih,« je rekla dobro ohranjena urednica. Bilo je pred kakim desetletjem ob splavitvi enega prvih slovenskih tabloidnih časopisov. Gospa je odgovarjala na vprašanje, o kom ali čem bodo pisali, ko bo zmanjkalo slovenskih znanih.

(Foto: Shutterstock)

Od takrat do danes smo doživeli redko videno eksplozijo rumenega tiska in celo resni novinarji, ki imajo Murine obleke še iz stare zaloge, ter resni sociologi govorijo o tabloizaciji Slovenije. In so primerno zaskrbljeni, kajti primerna zaskrbljenost pri intelektualcih nikoli ne pride iz mode.

A je resnično preprosto in gre takole: mediji prinašajo profit. Bolj ko se medij kupuje, več profita prinaša. Tabloidne medije se primerno mnogo kupuje in lastnikom prinašajo primerno mnogo profita. Prehiteli so celo ženske revije, ki so za časa naše mladosti z orgazmom in celulitom vodile v prodajnih številkah oziroma dosegu, kot temu pravijo danes.

Je pa težava! Tabloidi potrebujejo za svoje preživetje znane. Ker je vedno več kapitalistov vlagalo svoj kapital v tabloidne medije, je znanih posledično zmanjkalo. Tu pa pridemo do resnično originalne in celo genialne ideje tabloidne civilizacije. Kjer se zaredijo lisice, zmanjka zajcev! Hočem povedati, da se je zaradi prevelikega števila medijev četica znanih, stari dobri jet set, spremenila v preveč eksploatirano in zategadelj zgolj deloma profitabilno robo. Pa so se z evropskimi kronami, francoskimi igralci in nemškimi umori utopljeni tabloidi spomnili genialno preproste rešitve: če znanih zmanjka, jih je pač treba ustvariti.

Vsi resničnostni šovi, vsa tekmovanja za najlepšo, vse diskografske kolobocije, film, televizija … Vse skupaj je ena sama velika tovarna znanih. V preteklih stoletjih jim iz železa nikakor ni uspelo napraviti zlata, danes pa je postopek transformacije neprofitabilnega anonimusa v visoko donosnega slavnega že splošno znan in široko uporabljen. Kar ni uspelo alkimistom, uspeva tabloidom!

Isti kapital, ki znano ali slavno osebo uporablja za kovanje ekstra profitov, je taisto slavno osebo nekaj mesecev prej tudi ustvaril!

Gre za genialni izum, in ko prižgete televizijo ali vzamete v roke tabloid, ste priče svojevrstnemu perpetuum mobile, ki se napaja iz nič, a kljub temu proizvaja nekaj.

Tako so znani & slavni edina znana surovina na planetu, ki jo je mogoče ustvariti iz nič in jo pozneje prodati – s čimer nam postane jasno, od kod tolikšna moč tabloidom. Obvladujejo cele države, saj v nasprotju z jeklarnami, denimo, dobivajo surovino dobesedno zastonj.

»Rada bi, da bi me vsi poznali,« reče sedemletnica na slovenskem talentu in komisija joče. Občinstvo meni, da od ginjenosti, v resnici pa komisija joče od navdušenja, saj pred njimi stoji čisto nov izdelek, ki si ne želi ničesar bolj kot biti prodajan do konca življenja. Sedemletna medijska nebesa, ki pojejo kot Whitney in imajo še vse življenje pred seboj. Kot bi v delavsko menzo prišel dunajski zrezek, ki bi nasitil vse navzoče, a hkrati ostal nepojeden.

Obstaja pa problemčič.

Nikakor se ni mogoče izogniti paraleli med nenadzorovano proizvodnjo slavnih & znanih in med genezo trenutne globalne gospodarske krize. Kriza je v osnovi nastala, ker so pogoltni borzniki za velik denar trgovali z ničvrednimi papirji. Tako kot borzniki tudi medijski mogotci z ustvarjanjem instanta slavnih & znanih napihujejo balon, ki je pred tem, da poči.

Ker bo po teoriji slavnih & znanih nekoč zmanjkalo oziroma bodo razlogi za njihovo slavo (spretna peka palačink???) sčasoma postali butasti do absurda. In ko bo absurdnost tega početja presegla običajno absurdnost življenj tabloidnih uporabnikov, bo balon počil.

Vsi vemo, kaj se je zgodilo, ko je počil borzni balon. Ostali smo brez denarja, hiš, avtomobilov in avokada. Ko pa bo počil tabloidni balon, bo nastopila vsesplošna moralna kriza. Kajti čeprav sprijena, je tabloidna morala še vedno morala. Glede na razširjenost tabloidnih družb se nam obeta globoka moralna kriza, ki bo v prepad potegnila celotne države. In v tem trenutku pride prav nasvet, ki ga bomo potrebovali tisti, ki danes še držimo glavo nad vodo.

Kako ravnati v anarhičnem času posttabloidne družbe, v dramatičnih trenutkih po eksploziji tabloidnega balona, se je najlaže naučiti v priročniku za ravnanje ob jedrskem napadu z naslovom Kako preživeti katastrofo:

»Če zaslišite veliko detonacijo, nikar ne stecite k oknu pogledat, kaj se je zgodilo. Eksplozija vas bo raztrgala!«

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri