Za umret lepo

  • 25.03.2010

Jimmyju bi bil ta avto strašno všeč: lahek, brezskrben, užitkarski. Novi boxster spyder bi mu bil pisan na kožo. James Dean je bil od nog do glave pravi Porschejev navdušenec. Živel je za svojega spyderja in se v njem tudi poslovil.

(Foto: Michael Görmann, Porsche)

3 fotografije v galeriji

Novi porsche boxster spyder vzbuja občutek lahkotnosti in pravzaprav sploh ni špartanski. V primerjavi z modelom, iz katerega so ga razvili, pa bi tudi težko rekli, da je oskubljen. Vendarle se trudi začiniti moderno udobje s ščepcem lahke gradnje, saj navsezadnje še vedno tehta 1300 kilogramov. A je za 7,5 kilovata (10 'konjev') močnejši. Namesto klasičnih vratnih kljuk sta tanka trakova, kar je lepo že zato, ker so zajetne plastične kljuke v standardni različici resnično neznosne.

Jimmy bi našel rdečo nit s svojim starim lepotcem za volanom. Užival bi v vsem usnju, ki bi ga v zajetnih količinah kljub vsemu modernemu udobju obdajalo simpatično špartansko. Školjkasta sedeža sta ozka in lahka. Radijski sprejemnik bi v njegovem boxsterju spyderju zagotovo molčal. Na seznamu dodatne opreme bi zagotovo obkljukal keramične zavore in odličen dvosklopčni menjalnik z obvolanskima uhljema. Tako se danes menja prestave.
James Dean je bil nor na avtomobile. Dirkal je in se na dirke pripeljal kar s svojim dirkalnikom. Svojih porschejev enostavno ni imel dovolj. Nazadnje je užival v modelu 550 spyder, ki ga je krstil za Little bastarda. Tehtal je le 550 kilogramov, idealen avtomobil za uporabo v običajnem prometu in za nastope na dirkališčih. Za Jimmyja je bil kot ustvarjen.

Ni snemal le legendarnih filmov, kot sta Upornik brez razloga in Vzhodno od raja, ampak je sodeloval tudi v oglasnih akcijah za promocijo varne vožnje. Leta 1955 je tako v kamero z zadržanim nasmeškom govoril: »Bodite previdni. Lahko rešite moje življenje.« Ne dolgo zatem je bil mrtev. Nekdo mu je izsilil prednost v križišču avtoceste 41 in 46 pri kalifornijskem Cholamu, na pol poti med Los Angelesom in San Franciscom. Drugega je zaslepilo sonce.

Z novim boxsterjem spyderjem smo se podali po Deanovi poti in obiskali prav tisto križišče. Na tem zgodovinskem kraju smo hoteli v modernem avtomobilu z zgodovinsko dimenzijo uzreti sončni vzhod. Mehka in na krpo spominjajoča streha bolj slabo ščiti notranjost pred vremenskimi vplivi. Ob prvih sočnih žarkih jo shranimo pod obe kupoli, zaradi katerih je spyder videti skoraj tako vroč kot carrera GT.

Ne more biti naključje, da se je tudi Dick Nelson tistega dne ob tej zgodnji uri odpravil po Route čez Cholame do Paso Roblesa. Ko je tik po sončnem vzhodu peljal mimo Deanovega spomenika, je ugledal našega boxsterja spyderja in takoj ustavil. Dick se je rodil leta 1928, tri leta pred Jamesom Deanom. Na sebi ima udoben usnjen bluzon in kovinsko rdeča sončna očala. Nič kaj tipično za 82-letnega ameriškega upokojenca. Videti je kot Jimmyjev alter ego. Nad spyderjem je navdušen.

Dick se zamišljeno sprehodi okoli spyderja. »Čudovit avtomobil,« pravi, »a zagotovo ni udoben.« Ko pod usnjeni volanski obroč mukoma namesti svoji nogi, globoko zadiha. »Počutim se precej mlajšega,« vzklikne. »Udobja pravzaprav ne potrebuješ, če si le dovolj hiter.« Najhitreje, kar se je v svojem življenju peljal po ameriških avtocestah, je bilo skoraj 130 milj na uro, kar je približno 200 kilometrov na uro. Spyder dirka z 265 kilometri na uro.

Mimo pripelje tovornjak, naložen s slamo, in ustavi. »Mike, to je naravnost neverjetno,« pokliče Mark Davis svojega službenega kolega in vmes že skoči, da bi pogledal spyderjev kokpit. »Merilnik hitrosti kaže do 300 kilometrov na uro.« Nič manj ni navdušen, da merilnik kaže kilometre na uro in da je na koncu 300 kilometrov na uro torej približno 'le' 200 milj.

»Avtomobil je prava petarda.« Mark ima 21 let, tri leta manj, kot jih je imel ob svoji smrti Jimmy Dean. »Dobro bi mi pristajal, kajne?« je vprašal Mark. S svojim pontiacom G6 je pred leti proti Paso Roblesu ­drvel s 140 miljami na uro. Bilo je ponoči, cesta je bila prazna, šerif je spal. »G6 so mi na žalost ukradli,« pripomni Mark.

Za srebrne sanje bi moral Mark dolgo časa delati na farmi bizonov. Za spyderja hočejo pri Porscheju 60.200 dolarjev, v Evropi celo enako vsoto evrov. »Hej, za toliko denarja bi moral delati vse svoje življenje,« pravi Mark. Kdo je že dal svoje življenje za avtomobil?

Tehnični podatki

- gibna prostornina (cm3): 3436   
- največja moč (kW/KM pri 1/min): 235 (320) pri 7200
- razmerje masa/moč (kg/'konja'): 4,06
- največji navor (Nm pri 1/min): 370 pri 4750
- menjalnik, pogon: ročni (6), zadaj
- platišča: s 8,5 J x 19 ET 55, z 10 J x 19 ET 42
- gume: s 235/35 ZR 19, z 265/35 ZR 19
- dolžina × širina × višina (mm): 4342 x 1801 x 1231
- teža (kg): 1300
- največja hitrost (km/h): 267
- pospešek: 0–100 km/h (s): 5
- cena: 63.404 EUR

 

Michael Görmann

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri