Sankaška pornografija

  • 22.01.2008

Mhm, pornografija. Videli ne boste ne gole ženske, ne riti in tudi ne jošk, toda prizori z naše ekspedicije vam bodo vzeli več sape kot našteto. Za začetek pred branjem reportažice s Krvavca odtipkajte www.sledporn.com in se z ogledom videoposnetkov prepričajte, kakšnih vragolij so sposobni profesionalni freestyle sankači iz Amerike in Kanade.

9 fotografij v galeriji

Ste si ogledali? Noro, kajne? No, enaka scena se v zadnjih letih razvija tudi pri nas. Še pred nekaj leti so bile motorne sani še velike in okorne ter skoraj izključno v uporabi pa tudi vsakdanja nuja oskrbnikov gorskih koč, žičničarjev in drugih smučarskih delavcev, potem pa so se začele po snegu poditi športu, zabavi in adrenalinskim užitkom namenjene igrače. Evropsko prvenstvo v tej disciplini poteka predvsem v tujini, in sicer je največ tekem v Avstriji, Nemčiji in Italiji.

Eden od Slovencev, ki se aktivno ukvarja z dirkanjem na motornih saneh, je Ljubljančan Gašper Peklaj, za prijatelje Guma. Na posebej urejeni progi za sankače na krvavški Kriški planoti se mu občasno pridružita štajerska kolega Marko Jager in Gašper Podbregar, prav tako adrenalinska zasvojenca in nekdanja tekmovalca v reliju. Fantje so na stezi sicer tekmeci, zunaj nje pa se skupaj preganjajo po zasneženih poljanah in prašijo s sveže zapadlim celcem.

Guma prisega na sani ameriškega Arctic Cata in vozi tovarniško pripravljen snežni dragulj z oznako arctic cat 440 snowpro. Gre za filigranski izdelek, ki stane blizu štiri milijone tolarjev in ga sploh ni v prosti prodaji, saj je namenjen izključno dirkanju. Jager in Podbregar pa stavita na znamko Ski Doo, ki je poleg Arctic Cata eden največjih izdelovalcev motornih sani, nekoliko manjši pa so Lynx, Polaris in Yamaha.

Preizkusili smo njihove igrače in onemeli. Ste sploh vedeli, da so sani zaradi majhnega trenja in neverjetno velike površine tekalne gosenice, ki jih poganja, eno od prevoznih sredstev z najboljšim pospeškom, kar jih vozi po tleh? Letala so s tem zunaj kategorije, avtomobili, motorji in drugi počasneži pa jim ne pridejo niti približno blizu. Več kot sto konjskih moči iz dvovaljnega dvotaktnega vodno hlajenega motorja bojda požene močne sani z mesta od nič do sto kilometrov v dveh do treh sekundah!

Jep, ko se boste neizkušeni, kakor smo bili mi, dotaknili ročice plina, boste verjetno pri prvi smreki, še preden vam bo uspelo izreči »banzaiiii«! Športnih motornih sani, katerih kubatura se, odvisno od modela, lahko vzpne vse do neverjetnih tisoč kubičnih centimetrov z več kot 180 konjskimi močmi, pa ne odlikuje samo močan motor, temveč tudi izredna vodljivost in povsem nastavljivo plinsko vzmetenje, ki dovoljuje ekstremne nagibe v zavojih in skoke po zraku.

In profesionalci izvajajo prav neverjetne vragolije. Ja, tudi salto med skokom so na motornih saneh naredili že davno od tega. No, tiste manj dirkaške sanke premorejo poleg vsega naštetega še vzvratno prestavo, vzvratna zrcala, ročno zavoro, armaturno ploščo, števec količine goriva, naslon za hrbtišče, sedež za dva ali tri, električni zaganjalnik, prtljažnik, vlečno kljuko in še kaj. In ogrevane ročice so seveda standard na vseh modelih.

Dirkalne sani so oskubljene večine te »nesnage«, kot ji pravijo dirkači, saj je bistvo tudi njihova teža. Manjša ko je, tem bolj so vodljive, hitrejše in manj naporne za vožnjo. A imajo še nekaj, za kar so druge sani prikrajšane: tako imenovani start program. Tako kot recimo pri dirkalnikih formule ena. Za čim hitrejše speljevanje oziroma za čim boljši start na dirki.

In kako to deluje v praksi? Sedeš na »prižgane« sani, stisneš poseben gumb na krmilu, odpreš poln plin – in čakaš! Čakaš ... čakaš ... čakaš … in ko se prižge zelena luč na semaforju za start dirke, samo sprožiš gumb in doživiš nirvano, saj se sani same odrinejo z mesta z optimalnimi motornimi vrtljaji. Katapult! Ja, motorne sani, ki usekajo do 200 km/h, niso več redkost. In to na snegu!

Resno sankanje seveda ni hec. Zato priporočamo kakovostno zaščitno čelado in smučarska ali motokrosistična očala. Nato sledi še vse drugo: ščitniki za prsni koš, komolce in kolena, ustrezne rokavice, hlače in jakna oziroma sankaški pajac. Da vas ne zebe. Med sankaškimi turami po Krvavcu, Veliki Planini, Kopah ali Rogli pa vam bo prav prišla tudi debela denarnica za bencin, čaj in policijske kazni, saj je z novim zakonom rekreativna vožnja z njimi prepovedana. Traparija? Jasno! Po smučiščih ne gre, kaj pa je narobe z vožnjo po zasneženih brezpotjih, ni nikomur jasno. No, fantje že aktivno zbirajo podpise za spremembo zakona.

Da bi dirko lahko odpeljali tudi samo v spodnjih hlačah, pri tem pa nas ne bi nič zeblo, smo dojeli kaj hitro. Pa tudi to, da dobiš po dveh krogih na sankaški progi hitro občutek, kakor da bi te kdo pretepel z lesenim kolom. Boli sleherna mišica in naslednji dan je samo še huje. Odličen trening za kondicijo in razvoj postave. Fantje, v akcijo!

A pozor! Sankači so na slovenskih smučiščih čedalje manj zaželeni. Jasno, po smučišču divjati pač ne gre. Prenevarno je tako za smučarje kot za sankače, poleg tega pa sani močno razbrazdajo progo. Zato je treba poiskati primeren poligon ali pozimi neprevozno zasneženo gozdno cesto. Varnost naj bo na prvem mestu in preden pohodite plin, se prepričajte, da vam izza ovinka ne more nihče pripeljati nasproti. In upoštevajte, da kljub novim, dragim sanem niste glavni, zato s svojim konjičkom ne terorizirajte vseh v svoji bližini.

Sankači so povečini užitkarji, a razsodni ljudje. Vsaj v vsakdanjem življenju in na običajnih progah. Na dirkaškem poligonu sta Guma in Marko totalno nora! Kot podivjana tiščita poln gas, letita po zraku, vozita po eni smučki in podobno. Norca! A tak je življenjski slog sankačev. Podobno kot pri motokrosistih, srfarjih, BMX-zasvojencih, rolkarjih, borderjih, gorskih kolesarjih ... Kot pravita: »To ni le šport, ampak življenjski stil. Ko te sani enkrat zasvojijo, si zapečaten.«

Po bencin hodi Guma na Brnik, ker letijo sani z letalskim gorivom menda mnogo bolje. In ja, oba vozita avtomobil, ki ne doseže vrednosti polovice sani, pa čeprav se sankata samo pozimi, v avtomobilu pa sta vse leto. In kaj počneta poleti? Jasno, vozita vodni skuter! Vožnja z njim je pač najbolj podobna tisti z motornimi sanmi.

  • Kaj potrebujem za tovrstne zimske radosti?
Motorne sani: cena novih od 2.000.000 do 3.000.000 SIT

Sankaška obleka: 100.000 SIT

Čelada: od 30.000 do 50.000 SIT

Očala: od 10.000 do 15.000 SIT

Rokavice: 20.000 SIT

Obutev: 30.000 SIT

Najprimernejši tereni: Rogla, Kope, Krvavec, Velika Planina, Kranjska Gora.

  • Več na:
www.arctic-cat.com

www.ski-doo.com

www.polarisindustries.com

www.yamaha-motor.com

  • Navdušenci obvezno preverite:
www.sledporn.com

www.fsxworld.com

www.wsa-racing.com

www.snowcross.com

www.sledneck.com

www.youkonpowderhounds.com

TEKST: Gaber Keržišnik

FOTO: Bor Dobrin

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri