Naj avtomobili leta 2008

  • 20.12.2007

Časi se spreminjajo: nekoč prestižni so padli v povprečje, še nedavno neznani ali povprečni so se izstrelili v oblake. Tekma je zanimiva. Zaradi nje so postali avtomobili lepi, ampak res lepi (ne vsi, večina pa zagotovo), zelo zmogljivi (že davno krepko nad tistim, kar dovoljujejo cestnoprometni predpisi) in nekateri celo okolju prijazn(ejš)i. Kateri pa so prepričali nas? Izbrali smo malce drugače od naših ameriških kolegov!

9 fotografij v galeriji

Naj dizajn leta: VOLVO C30

Do obdobja aerodinamike v avtomobilizmu, torej tja do srede osemdesetih let prejšnjega stoletja, ko še noben dizajner ni pomislil, da ima poleg notranje tehničnih vzrokov (postavitev pogonske mehanike, podvozja in prostora za potnike) oblikovanje lahko tudi kake zunanje omejitve, so bili avtomobili (do neke mere) precej različni. Samosvoji. Prepoznavni. Tudi drzni.

Potem je za dve desetletji aerodinamika zvezala roke obliki in zdelo se je, da bodo v naslednjem desetletju vsi avtomobili podobni. Kakšna sreča, da imajo oblikovalci tako močno domišljijo! Sem ter tja se najde kakšen, ki si tudi upa. Lani je bil to, kar je morda kar težko verjeti – volvo! Res je sicer, da se videz zadka naslanja na preteklost, a to zdaj sploh ni več pomembno; kdo se pa še spomni avtomobilov iz 70. let?

In zato je C30 nekaj posebnega: spredaj značilen volvo (bencinski in turbodizelski stroji, moči od 100 do 220 'konj'), čeden in agresiven, zadaj pa sila prepoznaven. Še posebej ponoči. Sveže, prijetno! Najbližja tekmeca? Chevrolet HHR in dodge caliber. Cena: od 18.200 evrov!

Ekolog leta: MERCEDES-BENZ E320 bluetec

Medtem ko nas avtomobilski proizvajalci na eni strani še vedno hranijo z avtomobili z motorji, ki jih po zasnovi poznamo že več kot stoletje, in nas na drugi strani vabijo v objem hibridnih vozil, ki so tehnično draga in še daleč od faze, ko bi bila lahko njihova tehnika široko uporabna tudi v cenejših avtomobilih, se sem ter tja pojavi avtomobil, ki skuša modro zapolniti vrzel. Tole je ponudba iz Stuttgarta, ki sicer ni namenjena širokim množicam, je pa s tehniko osvojila žirijo, ki podeljuje naziv ’svetovni zeleni avtomobil leta 2007’.

Izza volana je tehnika neopazna – razen senzibilnežu, ki zazna približno 13 'konj' manjšo največjo moč v primerjavi s primerljivim klasično gnanim E 320 CDI. Je pa zato navor povsem enak, kar pomeni skupaj 540 njutonmetrov zaloge, ki ne pušča dvoma: bluetec je zelo hitra limuzina!

Še bistvo: izboljšan nadzor nad izgorevanjem, trije katalizatorji zadnje generacije in filter trdnih delcev za trilitrski V6; vse skupaj pa je krivo, da zadaj vozeči ne bo več opazil, da ta avtomobil poganja dizelski motor. Lep korak k čistejšemu ozračju! Najbližja zasledovalca sta BMW-jev 118d efficent dynamics in Volkswagnov passat bluemotion. Cena: 56.100 evrov.

Playboyev avto leta: AUDI R8

Veste, da tako zmogljivega audija še ni bilo? Se zavedate, da je ta znamka v svojem novodobnem štetju mlajša od Volkswagna, Porscheja in še marsikaterega, ki danes kroji svetovno zgodovino? Ja, in? Nič! Poglejte R8. Če ste tehnični frik, boste takoj ugotovili, da je to prvi audi, ki ima motor postavljen sredinsko, takoj za (edinima) sedežema.

To je privilegij, ki si ga upajo uporabiti le najbolj športni proizvajalci avtomobilov. Okej, tehnika je res znana že tri četrt stoletja, ampak (serijske) avtomobile, ki so danes tako zasnovani, lahko preštejete na prste ene roke. In potem: motor je V8 s 4,2 litra prostornine in napredno tehniko neposrednega bencinskega vbrizga FSI, predvsem zaradi 420 'konjev' in 430 njutonmetrov pa se z mesta do 100 kilometrov na uro zgane v 4,6 sekunde.

Zdaj pa se ozrite še v paket, ki to pogonsko tehniko objema: ogromna kolesa, visoka boka, nizke šipe, kratka kupolasta streha ... Sliši se kot opis večine kupejev, ampak R8 je, ne glede na to, s katerega zornega kota ga pogledate, skladen, čeden in agresiven. Če ne opazite navpičnega 'traku' kovinskega videza za vrati, verjetno ne gledate audija R8. Nedvomno Playboyev avto leta 2008! Cena: 116.606 evrov.

Luksuzni terenec leta: TOYOTA LAND CRUISER

Nič novega, slišimo. Pa ne bo držalo! Najdete jo v naj­prestižnejših četrtih Hollywooda in v najrevnejših vaseh Afrike, najnovejši model s tem imenom, ki se zdaj zaradi sodobnih pogonskih motorjev (bencinski ali turbodizelski, 4,6 in 4,5 litra, 288 in 286 'konj', 200 in 210 kilometrov na uro) ne hvali več z oznako 100, temveč V8.

Edinstveno združuje tehnično klasiko in avantgardnost, tako da pri Toyoti brez fige v žepu zagotavljajo že pregovorno zanesljivost tega terenca. Tudi z novim modelom se bodo vozili pretežno arabski 'siromaki', torej tisti, ki jim 80 evrskih tisočakov, kolikor mašina stane, pomeni toliko kot povprečnemu Evropejcu strošek za pivo v petek popoldne.

Za vzdržljivost bo še naprej skrbela čvrsta šasija, podvozje je prilagodljivo terenu, pogon je stalen štirikolesni s torsnom v sredini, oprema pa je bogata kot pri najbolj luksuznih osebnih avtomobilih. Najbližja tekmeca: land rover freelander in dodge nitro.

Športna limuzina leta: CADILLAC CTS

Ne bojte se Američanov! Poslovne naveze in globalizacija so tudi te večne trmoglavce spravili na tirnice, ki jih polaga Evropa. Tako dobre ameriške limuzine še ni bilo. Kaj menite o videzu? Ostri robovi, pokončne luči, visoka boka, nizke šipe. Kupe? Ne, limuzina. Tisti cadillac, ki se brez sramu zapelje vštric z Beemvejevo petico, z Benzovim E-jem, z Audijevim A6 in z Volvovim S80.

Le še nekaj nemotečih notranjih elementov spominja na ameriški vzorec pristopa k zasnovi, sicer pa kar 'pade' v roke zahtevnemu vozniku, vajenemu prej omenjenih prestižnih avtomobilov. In najlepše: za kako tretjino manj evrov je v tem ceteesu večina tistega, kar ponujajo tekmeci – tudi s stališča tehnike.

Na primer neposreden bencinski vbrizg v motorju (3,6 V6, 311 'konj', 250 kilometrov na uro, 6,3 sekunde od nič do 100) in stalen štirikolesni pogon. Zato je to najbolj evropski ameriški avtomobil. In to mu kaže šteti le v dobro. Najbližja tekmeca sta mu audi A4 in jaguar XF. Cena: 50.821 evrov.

Šprtni kupe leta: MASERATI GranTurismo

S pogorišča je vstal kot feniks! Nekoč prestižen kot ferrariji, potem z nekaj smole zaničevan, danes pa znova zaželen med največjimi poznavalci, ljubitelji superšportnih avtomobilov in lastnikov bančnih računov z največ ničlami za enico. Avtomobil, ki je s Ferrarijevo pomočjo v nekaterih pogledih presegel samega sebe in svojega mentorja; ki z Neptunovim trizobom grozi, že ko miruje; ki je tehnično pogonsko odličen, brezhiben in vrhunski, a brez avantgardnih rešitev, predstavlja preporod te znamke in odpira novo poglavje v Maseratijevi zgodovini.

Nekateri poznavalci celo trdijo, da je (kljub pol manjši ceni) od primerljivega ferrarija preprosto boljši. Oblika je zmes klasičnih kupejevskih potez in italijanskega (natančneje, Pininfarinovega) prefinjenega sloga oblikovanja, in če koga njegov zadek spominja na (prav tako odlične) britanske aston martine, je to le odraz zavisti.

Morda se 4,2 litra motorja V8, njegovih 405 'konj', 5,2 sekunde z mesta do 100 kilometrov na uro in največ 285 kilometrov na uro v teh časih ne sliši prav posebno ekstremno, a je njegov čar povsem drugje. Užitek, ki ga ponujajo odlično sedenje, dirkaško počutje za volanom, pristen in zdrav motorni zvok, odzivnost motorja in menjalnika, še posebej pa uglašenost (zadnjega) pogona, menda ni merljiv z nobeno enoto razen z dvigom dlak na rokah in potom na čelu. Ne začudite se, če iz njega, potem ko zavidljivo opravi z nekaj ovinki, stopi japi v armaniju. Cena: 128.857 evrov. Najbližja tekmeca pa aston martin DBS in ferrari 430 scuderia.

Cuker leta: FIAT 500

Ste to ime že slišali? Čisto mogoče. Morda ste se v njem celo vozili z dedkom in babico. To je bil legendarni 500 iz leta 1957 in čez natanko 50 let je Fiat predstavil naslednika z istim imenom. Vmes se je zgodilo 50 let avtomobilskega razvoja, prišli so drugi časi, druge navade. Nekoč je bil 500 nadomestek skuterjem, danes bo to kultni avtomobil, ki jih verjetno nalašč ne bodo naredili toliko, kolikor bi jih lahko prodali.

Čar rahle nedosegljivosti pač, kot sanje o Penélope Cruz pri vas doma ... No, ne čisto tako, ampak saj razumete. Mali car s pandino tehniko (1,0 do 1,3 litra v motorjih) stane od deset evrskih tisočakov dalje, ampak če hočete pravega (novega) 500, je treba dodati vsaj še dva tisočaka, da dobite pravi motor, pravi paket osnovne in pravo mero dodatne opreme; pri Fiatu namreč trdijo, da je možnih kombinacij skoraj 550 tisoč!

Nalepkice tu, nalepkice tam, spojlerčki, obrobice, kromasti dodatki ... Z malo potrpljenja se lahko ozrete tudi za močnejšo, Abarthovo različico. Skratka: tako prikupnega obeska za ključe že dolgo ni bilo! Tekmeca: smart fortwo in mini. Cena: 10.500 evrov (Italija).

Prototip leta: MERCEDES-BENZ F700

Prihodnost je zdaj na ogled. V Stuttgartu videzu pravijo 'aqua fluid', kar brez dvoma ustreza obliki tega prototipa. Če odštejete štiri kolesa, postavljena v pravokotnik, je vse drugo vsaj malo, če ne pošteno drugače od tistega, kar smo vajeni. To bo, kot pravijo, bližnja prihodnost. Zunaj in znotraj.

Ampak njegov največji čar je zagotovo pogon! Ta namreč uresničuje sanje večine motornih inženirjev, saj z vsemi zakoni termodinamike in sorodnih ved združuje vse dobre strani bencinskega in dizelskega motorja, zato se tudi imenuje 'diesotto'. In na koncu mu uspe iz le 1,8-litrskega motorja potegniti kar 238 'konj' največje moči.

Ker pa se utegne zgoditi, da bi bilo to premalo, je tu še dodaten 20-'konjski' elektromotor, ki pomaga pri pogonu. Pri tem menda porabi v povprečju le 5,3 litra goriva na 100 kilometrov. Najbližja tekmeca sta mu peugeot 308 RC Z in honda SHSC.

Kabriolet leta: BMW 3 CABRIO

Med kabrioleti se že dobro desetletje bije bitka o strehi: platnena ali trda zložljiva? Obe imata svoje prednosti: prva šarm, druga uporabnost. BMW se je pri tem modelu odločil za slednje – in zadevo odlično izpeljal. Mehanika pomika strehe je brezhibna v vsem: v natančnosti, hitrosti, tesnjenju, tišini pomika ... Kar je za BMW seveda edino pričakovano.

Tri leta so porabili za razvoj strehe, ki so jo namenili zgoraj odrezani seriji 3. Zanjo še vedno velja splošno mnenje, da je to trenutno najlepše oblikovan BMW, in ker je zaprt kabrio skoraj enak kupeju, je o videzu nesmiselno razpravljati. Še več vzdihljajev bo ponudil s pospravljeno streho, ko se z boka predstavi podoba čistega štirisedežnega kabrioleta: nad bočno linijo je le prednja šipa in iz varnostnih razlogov vzglavniki.

Za ljubitelje bavarske tehnike pa še motor za 335i: neposredni vbrizg, biturbo, 306 'konj', 5,8 sekunde z mesta do 100 kilometrov na uro, pa elektronsko omejenih 250 kilometrov na uro. Rute, šale in kape kaže dobro pritrditi na glave! Najbližja zasledovalca sta audi A3 cabriolet in aston martin V8 vantage roadster.

Tekst: Vinko Kernc

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri