Možje X

  • 31.12.2007

Kdo so vsi ti mladi fantje? Predstavljamo vam mutante sodobnega motokrosa!

19 fotografij v galeriji

Kakih 15 jih je, fantov, za katere se zdi, da zanje gravitacijski zakoni ne veljajo, podpisujejo pa se z oznako X, ki v tem primeru pomeni motokros. V ZDA, kjer se je, podobno kot pri večini adrenalinskih športov, vse skupaj sploh začelo, namreč takole s kraticami označujejo zvrsti dirkanja z motocikli za motokros: MX, motokros, klasična in najstarejša oblika dirkanja po naravnih progah, SX, superkros, sodobnejša zvrst dirkanja na umetnih progah v dvorani z atraktivnimi skoki, dirke pa si v živo ogleda od 50 do 70 tisoč gledalcev, ter FMX, freestyle motokros, tekmovanje z izvajanjem atraktivnih figur med skokom z motociklom.

Freestyle motokros (FMX) je nastal spontano, iz vseh norih skokov v ameriškem superkrosu. Tu ni pomembno, kdo je najhitrejši. Zmaga tisti, ki v omejenem času najbolje izvede skoke s saltami in drugimi neverjetnimi triki, ki mejijo že na samomorilstvo. Običajni program vsakega posameznika v enem izhodu traja minuto in pol v kvalifikacijah, dve minuti v polfinalu in dve minuti in pol v finalni vožnji.

Z umetno skakalnico (rampo), ki voznika na motociklu ponese tudi 15 metrov v višino in 30 metrov v dolžino, motorist pridobi dovolj časa, da izvede svoj trik. Za to potrebuje v zraku vsaj tri sekunde, najpogostejši skoki pa trajajo do pet sekund. Drznež nato pristane na kupu zemlje, ki služi kot doskočišče in iztek. Vse razdalje in nakloni skakalnic ter doskokov so natančno izračunani. Prostora za napake v tem sila nevarnem, morda celo enem najnevarnejših športov pač ni.

Ugotavljanje, kako trda je resničnost in z njo zemlja, na katero pade tisti, ki se mu skok ponesreči, je boleča izkušnja. Hja, čeprav se včasih zdi, da za te fante gravitacije ni, ima Isaac Newton kakopak še vedno prav – imel pa je srečo, da v njegovem času niso poznali FMX-a! Vendarle je bolje, da ti pade na glavo jabolko in ne kak motorist, ki je šprical ure iz fizike.

Najpogostejše poškodbe so tako (če odmislimo manjše zlome in zvine) zlom ključnice, izpah rame in zlom noge (pogosto stegnenice), saj poleg škornjev, čelade, kolenskih ščitnikov, ščitnika hrbtenice in prsnega koša fantje ne nosijo nobene druge zaščite. Vsak ščitnik namreč dodatno otežuje prosto gibanje na motociklu in s tem izvedbo trika. A to so lažje poškodbe, ki čakajo vsakega, ki se ukvarja z FMX-om na tako zahtevni stopnji.

Za uspeh v tem športu nikakor ni dovolj le drznost. Daleč od tega! Najboljši na svetu so pravi atleti, ki preživijo veliko časa v fitnesu in na treningih gimnastike. Vse nove trike natrenirajo najprej s skakanjem v bazen, poln penaste gume (»foam pit«), in šele ko so res popolnoma prepričani vase, gredo na pravo skakalnico.

Poleg tega gre povečini za prave multitalente, ki jim ni tuje nič, kar štejemo med sodobne športe: obvladajo vse od BMX-a, snowboarda, wakeboardinga, basejumpinga do vožnje s kolesi in motocikli za trial. Najboljši Američani pa se zabavajo celo z dirkalnimi avtomobili. Trenutno najboljši Travis Pastrana pri svojih 22 letih sodi med najbolj izkušene (ne pa še ravno med veterane) in kljub zasvojenosti z motokrosom že dirka tudi na štirih kolesih v vseameriškem reli prvenstvu s tovarniškim subarujem imprezo WRX Sti.

»Motokros je moja sedanjost, dirke z avtomobili pa prihodnost,« pravi čudežni deček, ki je v karieri v klasičnem motokrosu dosegel vse in hkrati za zabavo na X-games in Gravity games zmagoval že leta 2001. Ker mu je bilo tako zelo dolgčas, pa je pred tremi leti na svojem motociklu za kros skočil v Veliki kanjon! Zanimalo ga je pač, kakšen je občutek, ko zapelješ z ogromne pečine v prepad. Na hrbtu je seveda imel padalo, njegov suzuki pa je bil po skoku popolnoma uničen …

Travis je za svoje početje dobro plačan. Na leto pobaše v žep približno osem milijonov ameriških dolarjev, kar pomeni, da je med vozniki FMX na prvem mestu. Drugi so plačani nekoliko slabše, tja od enega do treh milijonov. Odvisno pač, ali vmes »pade« kak nov trik, ki vsakega posameznika ponese v orbito, med moto­zvezde, marsikdo pa si dodaten vir zaslužka priskrbi z akcijskimi vlogami v hollywoodskih filmih. Ni bil Vin Diesel tisti, ki je skakal z motociklom, ampak Jeremy Sternberg, ki je na pravkar minulih X-Games zmagal z najdaljšim, kar 30-metrskim back­flipom (salto nazaj)!

A kljub mastnim plačilom ni denar tisti, ki žene te ekstremiste. Brez zasvojenosti z motocikli in dirkami bi vsi že zdavnaj odnehali. Strast do motociklov je tista gonilna sila, ki zamegli razum in da občutek breztežnosti. Da bi to počeli za denar? »Je prenevarno!« odgovarjajo.

ABC trikov

Na kratko o najpogostejših trikih:

Barhop/shaolin – To je trik, za katerega je treba imeti kar nekaj gimnastične prožnosti. Voznik se z rokama drži za krmilo in potisne noge naprej. Če jih razpre v obliki črke V, se trik imenuje shaolin.

Backflip – To je salta nazaj. Danes jo na večjih tekmah izvaja skoraj vsakdo, obstajajo pa že zahtevnejše izvedbe z vložki can-cana, no-handerja ali z vzdolžno rotacijo.

Can-Can – Poznamo dve izvedbi, tako, kjer voznik potisne le eno nogo prek sedeža, in no-foot can-can, kjer gresta prek sedeža obe nogi.

Dead body – Voznik se popolnoma iztegne nad motociklom, noge so nad krmilom.

Lazy boy – Ta trik je na videz podoben »dead bodyju«, le da se voznik ne drži za krmilo, roke so iztegnjene, noge (iztegnjene) pa pod krmilom. Prvi je bistveno težji in nevarnejši!

Clifganger – Voznik sredi skoka dobesedno zapusti motocikel, se s škornji zatakne za krmilo in s telesom popolnoma iztegne, kot bi se želel prijeti za navidezni oprimek v zraku.

Whip – To je eden najstarejših, a najlepših trikov. Motocikel v najvišji točki skoka popolnoma »leži« na boku.

Indian air – Voznik v zraku vrže motocikel od sebe, da bočno leti skozi zrak, sam pa se drži le za krmilo in se popolnoma iztegne v drugo smer.

Hart attack – Trik, pri katerem se voznik med skokom prime z eno ali obema rokama za sedež in je navpično iztegnjen. Če pogleda nazaj, je to »look back hart attack«.

Nothing – Ta trik je skoraj mističen, saj voznik za nekaj sekund kot v padalskem prostem padu vodoravno iztegnjen lebdi v zraku, ne da bi se držal motocikla.

Superman seat grab – Voznik poleti kot superman, je popolnoma iztegnjen in se drži le za sedež.

Cunami – Ko je motocikel povsem navpično, se voznik skoraj poravna z njim v navpični osi in pogleda nazaj.

360 – Dih jemajoč trik vsakič znova šokira! Začne se s klasičnim »whipom«, ko pa je motocikel povsem na boku, voznik pogleda nazaj in motocikel obrne tako, da leti skozi zrak, obrnjen v napačno smer, nato pa ga tik pred pristankom potegne nazaj v pravo smer.

Kako postanem voznik FMX?

Začeti je treba po korakih, sicer bo vaše kariere hitro konec. Najprej malo lahkega motokrosa, nato sledijo vedno daljši skoki. Dobra podlaga za FMX je tudi kolo BMX. Pravzaprav skoraj vsi najboljši redno trenirajo trike s kolesi BMX. Z nekaj nadarjenosti in zelo veliko treninga (če odmislimo morebitne poškodbe) ste lahko med najboljšimi v treh letih.

Bejbe?

Saj veste, kako gre: motocikli, denar, hude bejbe ... Tako je tudi v FMX-u. Fantje so med nežnejšim spolom zelo vroča roba, seveda najbolj tisti, ki so medijsko znani. Najbolj slavni par FMX-a sta Carey Hart (prvi, ki je izvedel salto nazaj) in razvpita pop pevka Pink (na fotografiji)!

Hardver

Večina uporablja lahke, a zelo močne dvotaktne 250-kubične motorje za motokros, ki jih za potrebe FMX-a predelajo. Za lažjo izvedbo trikov skrajšajo zadnji blatnik, na vsaki strani pod sedežem naredijo luknje za oprijem in nanj nalepijo veliko samolepilnega brusnega papirja (na oba boka, okvir, zgornji del vzmetenja), ki zagotavlja boljše trenje in s tem oprijem, ko letijo po zraku.

Uporabljajo tudi znižane sedeže ter krmilo brez ojačitvene prečke. Če verjamete ali ne, vzmetenje in sam agregat ostaneta skoraj nespremenjena. Najpogostejši modeli so honda CR 250, yamaha YZ 250, suzuki RM 250, KTM 250 SX, kawasaki KX 250 (cena od 1,3 do 1,8 milijona tolarjev).

Moč motorja: od 55 KM do 60 KM

Masa brez goriva: 97 kg

Pospešek od 0 do 70 km/h: 2,7 sekunde

Pospešek od 0 do 100 km/h: 3,5 sekunde

Končna hitrost: 110 km/h

Koristni naslovi:

www.redbullxfighters.com

www.gravitygames.com

www.xgames.com

www.fmx4ever.com

www.metalmulisha.com

www.travis-pastrana.com

www.nateadams.com

www.cowboykenny.com

www.ailogaup.com

www.robbiemaddison.com

www.ronnierenner.com

TEKST: Peter Kavčič

FOTO: Christian Pondella, Alex Schelbert, Remy Lemona, Francois Portmann, Nick Ciotti, Oscar Barrera, Kurt Pinter/Red Bull Photofiles, Rex Features

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri