Motorno razkošje pred novim izzivom

  • 09.04.2009

Poslovni rezultati navtične industrije so bili v zadnjem desetletju izjemni in daleč nad uveljavljenimi industrijskimi standardi. Še pred nekaj meseci je bilo vse skupaj prelepo, da bi bilo res. Danes so razmere negotove, čeprav sezona 2009 prinaša poplavo novih motornih jaht.

(Foto: PR)

13 fotografij v galeriji

Prva znamenja tržnega ohlajanja so nekateri izdelovalci motornih jaht občutili že pred začetkom lanske sezone, še bolj otipljiva pa je postala kriza na oktobrskem navtičnem salonu v Genovi. Januarski sejem v nemškem Düsseldorfu je bil hladen tuš. Marsikatera ladjedelnica je tam nastopila z okrnjeno ponudbo, vse prej kot radoživi so bili kupci. Časi, ko so navdušenci stali v vrstah in moledovali predstavnike ladjedelnic, naj jim vendarle dobavijo katero od novih bark za tekočo, ne pa za prihodnjo sezono, so minili.

A šopek najbolj mamljivih novosti, ki so bile minule mesece postavljene na ogled, je kljub temu prijetno zajeten in v največji meri obarvan z apeninskimi lepoticami. Naši sosedje ostajajo po tej plati še vedno največja evropska velesila, v kateri v svetovnem merilu izdelajo največ superjaht, za katere ne bo po nekaterih ocenah nikoli zmanjkalo povpraševanja. Kriza gor ali dol!

Plavajoči hoteli

V apeninskih ladjedelnicah, v katerih po zadnjih podatkih izdelajo kar 47 odstotkov vseh superjaht z dolžino več kot 24 metrov na svetu, po podatkih publikacije Showboats International trenutno gradijo okoli 430 jaht s povprečno dolžino 113 čevljev oziroma 34 metrov. Velika večina med njimi je individualnih projektov, nekatere, večinoma malce krajše, pa bodo v prihodnjih letih doživele še kakšno uprizoritev z enako zasnovo zunanjosti, a povsem individualno notranjostjo, pod katero se večinoma podpisujejo gospodje iz svetovno znanih oblikovalskih birojev.

Med njimi bodo že letos najbolj izstopale lepotice iz ladjedelnic Azimut, Riva, Pershing in Princess. Med njihovimi modeli s hard topi in krmarskimi mostički ne gre prezreti povsem nove rive 92 duchessa, pershinga 80, princess V85 in skoraj 22 metrov dolgega azimuta 70, ki je na sejmu v Genovi več kot očitno izstopal s svetlo modrim trupom in elegantno nadgradnjo. Med zelo zanimive in večinoma bolj eksotične letošnje novosti sodijo še canados 90, abacus 86, fashion 85, aicon 82 open, naumachos 82, mochi CRAFT long range 23, canados 76, selene 74 in denimo rodman muse 74.

Med njimi velja z vsaj nekaj besedami omeniti novinko iz ladjedelnice Fashion Yachts, kjer so fashion 85 okitili s črno obarvanim trupom, bronasto palubno nadgradnjo, štirimi udobnimi spalnicami in dvema dizelskima strojema MTU s po 1500 'konji', ki poženeta tri centimetre manj kot 24 metrov dolgo jahto do hitrosti 70 km/h (30 vozlov). Iz sveta podobnih presežkov, kjer gre za še večje hitrostno pretiravanje, prihaja bahaški pershing 80 s hard topom, dolžino 24,5 metra, Anesonovim površinskim pogonom, najvišjo hitrostjo 93 km/h (50 vozlov) in podpisom hišnega 'krojača' Fulvia De Simonia.

Počitniške vile

Če lahko njihove večje sestre primerjamo s hoteli, si nekoliko krajše jahte, za katere ni potreben ladijski izpit, zaslužijo vsaj primerjavo s plavajočimi počitniškimi vilami. Za vsako med spodaj naštetimi je treba odšteti vsaj toliko kot za vilo z odprtim pogledom na morje in nekaj tisoč kvadratnimi metri posesti na katerem od bolj priljubljenih španskih otokov. Letošnja ponudba pa je daleč od siromašne!

V oči pade marsikaj. Duhove burijo riva 68 ego super, pershing 64, galeon 640 fly, sarnico 60 gran turismo, primatist G53 pininfarina in denimo prav tako s hard topom opremljeni fiart mare 4seven genius. Iz britanskih logov prihaja osveženi fairline squadron 55, ki je bil že v prejšnji izvedbi v svojem razredu med najbolj imenitnimi jahtami s krmarskim mostičkom. Prestižna novinka, ki kraljuje z zanimivo oblikovanimi panoramskimi steklenimi površinami, na 16,9 metra ponuja zajetno mero luksuza in svežih prostorskih rešitev.

Družinske različice

Letošnje dogajanje je še bolj pestro v družinskem razredu, kjer burijo duhove marquis 500 sc, salpa 50.5 hard top, atlantis 50x4, windy 48 triton, sea ray 475 sundancer in beneteau monte carlo 47. Nekoliko krajši, a še vedno zelo mamljivi so rodman muse 44, sessa marine C43, absolut 40 HT, airon marine 400 t-top in denimo four winns V408.

Nekje med njimi nastopa britanski sealine SC47, ki je v primerjavi z večinoma oblikovno bolj zaobljenimi tekmeci marsikje bolj avantgarden, še posebno s črno obarvanim hard topom. Zelo moderna, čeprav še zdaleč ne tako ekstravagantna kot pri marquisu je njegova notranjost, kjer gre za zmes visoke arhitekturne mode s prizvokom minimalizma. Sealine kombinira vse to z visokim bivalnim udobjem (zato ima le dve spalnici) in naprednim Zeusovim pogonskim sistemom, ki je konkurenca uveljavljenemu volvu IPS.

Prav tako pomembne so v tem razredu oblikovno bolj klasične jahte, ki po namembnosti spominjajo na večje potovalne barke. Med že dolgo znane sodi po tej plati apeninska ladjedelnica Apreamare, kjer so bogati modelni ponudbi letos priključili 13,5-metrsko lepotico z oznako 44, velikim salonsko-krmarskim delom in ogromno kopalno ploščadjo.

Na podobne strune igra prav tako italijanski Goldstar, kjer so za letošnjo sezono pripravili tri novince: 420, 480 in 500. Še bolj klasičen, povsem oceanski (kar velja tako v smislu tehnične pripravnosti kot plovnih lastnosti) je trawler selene 53, ki s pokritimi zunanjimi stranskimi pohodnimi površinami, portugalskim mostičkom in velikimi steklenimi površinami daje videz pomanjšane ladje, s katero se odpraviš na pot okoli sveta.

Rekreativne igrače

Razmeroma pestra, a v prav ničemer izstopajoča je ponudba v nižjih razredih. Velikih novosti ni! Glavna smernica ostaja slogovno posnemanje večjih bratov. V podobni in ponekod še bolj ekstremni smeri nastopajo gumijasti čolni – vključno z letošnjim rekorderjem iz Genove, ki meri le nekaj centimetrov manj kot 24 metrov. Gumijasti heaven 80 pomakne kazalec na tehtnici do 35 ton, s štirimi motorji s skupno močjo 2120 kW (2883 'konjev') doseže najvišjo hitrost 85 km/h (46 vozlov) in se med drugim baha z velikim televizorjem, ki se s pomočjo elektrike dvigne iz sredinsko nameščene omare v sicer na krmnem delu odprtem kokpitu.

Prav tako moderni ostajajo prestižni fishermani, ki vez z ribiškimi predhodniki ohranjajo predvsem z imenom. To dokazuje apeninski Ranieri z 9,3-metrskim modelom shadow 30. Še bolj počitniška (vsaj v smislu večdnevnih križarjenj) je 11,6 metra dolga jeanneau prestige 38S, ki je po trenutnih modnih zapovedih opremljena s pomično strešno nadgradnjo.

Med poplavo manjših junakov izstopajo novinci cranchi endurance 33, crownline 300 ls, monterey 295 sc, sea ray 285 sundancer, karnic 2965, beneteau flyer 850, rinker captiva 246 cc in denimo four winns sl 222. Slednji, sicer najmanjši med njimi, je namenjen predvsem dnevni rabi, a počne vse to z veliko mero stila in prilagodljivosti. Po tej plati ponuja eden najmanjših novincev znamke Four Winns povsem nov pogled na manjše rekreativne gliserje.

V tem razredu so zelo zanimivi tudi izredno hitri odprti gliserji, ki so uporabni predvsem za krajše adrenalinsko-razgrajaške avanture. Takšne z motornimi proteini čez mero obdarjene igrače, ki so pred leti skorajda izginile iz navtičnih analov, postajajo ponovno zanimive. Čar, ki ga ponujajo požrešni in z ogromnimi mehanskimi kompresorji za dotok svežega zraka podprti bencinski motorji, je očitno neustavljiv. Lep primer takšne filozofije ponuja 13,9 metra dolgi cigarette 42X z dvema motorjema po 478 kW (662 'konjev') in ceno pol milijona evrov. Na podobne čare stavi italijanski sarnico arcidiavolo 10.

Zeleni projekti

Med drugačne, bolj ekološko usmerjene jahte, sodi projekt blejskega podjetja Seaway, ki je na januarskem sejmu v Düsseldorfu predstavilo greenline 33 hybrid. Gre za dobrih deset metrov dolg motorni čoln s hibridnim pogonskim sistemom, ki ga sestavljajo Volkswagnov dizel z močjo 75 kW (102 'konja'), elektromotor, ki je hkrati generator, baterijski skop in sklopka, ki omogoča delovanje pogonskega propelerja na dizelski ali električni pogon.

Bolj zanimiv oziroma izviren je nedvomno električni pogon, ki je namenjen čistejšemu in tišjemu plutju po marinah in na krajših razdaljah. S polnimi akumulatorji (te polnijo sončne celice na strehi ob alternatorju) lahko prepluje do 36 kilometrov oziroma 20 navtičnih milj. Najvišja hitrost, dosežena s pomočjo elektromotorja, je 11 km/h oziroma v navtičnem žargonu 6 vozlov.

Bruno Kuzmin

Foto: proizvajalci & zastopniki

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri