Črno-bele sanje

  • 19.03.2008

Tri črne črte. Štiri črna kolesa. Osem valjev. 707 'konjev'. In menjalnik iz formule ena!

240 tisoč evrov, kolikor stane Novitec­rossova osnovna različica ferrarija F430 race, se bere kot akcijska ponudba, če imate v mislih njegove cestne zmogljivosti in tekmece, recimo porscheja carrero GT, za katerega hočejo kar 352 tisočakov. Toda voznik porscha bo kljub dražjemu stroju lahko le debelo gledal, kaj za vraga se dogaja, ko bo predelani ferrari padel mimo …

8 fotografij v galeriji

Izboljšan

Desna noga pritiska na stopalko za plin, 325 milimetrov široke gume na zadnji osi se potijo, ko prenašajo vso to ogromno moč na hladen asfalt. Motor je le nekaj centimetrov za voznikovo glavo. Desnica je navdušena nad dolgo prestavno ročico iz ogljikovih vlaken; za prestavljanje v višjo prestavo potrebuje le 100 mili­sekund.

Prvi pogled na merilnik hitrosti razkrije, da je meja 200 kilometrov na uro že davno za nami, magičnih 300 pa tako zelo blizu. Toda tale cesta ni dirkališče. Da ne bi iz kakšnega grma skočila nemška policija, se preselimo na bližnjo avtocesto, kjer bo hitri športnik lahko superhiter!

Že povsem serijski ferrari F430 ponuja vozniku edinstvene občutke, pri Novitec Rossu – njihov center je v bavarskem mestu Stetten – pa mrcino v vseh 'disciplinah' še dodatno oplemenitijo. »Naše stranke so zelo zahtevne,« se zaveda lastnik Wolfgang Hagedorn, »zato damo pri predelavi res vse od sebe, saj hočemo ugoditi njihovim zahtevam po profesionalni predelavi, pri kateri poskrbimo za še tako majhne podrobnosti.«

Pred predelavo se osemvaljnik s po štirimi ventili na valj pohvali z močjo 490 'konjev' pri 8500 vrtljajih v minuti. Pred meseci predstavljena superlahka različica scuderia premore pri istem številu vrtljajev 510 'konjev'. Povsem zgleden prirastek 20 'žrebcev' je zahteval veliko truda, od ročno poliranih sesalnih kanalov, izpušnega sistema brez predkatalizatorja in novega vžigalnega sistema do višjega kompresijskega razmerja.

Za najmanjšega ferrarija imajo pri Novitec Rossu pripravljeni dve različici prisilnega polnjenja, s katerima se moč F430 poveča na 636 in 707 'konjev'. Šibkejša različica lahko zaide tudi pod spiderjev motorni pokrov, močnejša različica race pa je na voljo le za berlinetto. V tem primeru sta oba tlačna polnilnika opremljena z drugačnimi turbinskimi lopaticami, lahek motor iz aluminija pa ob nespremenjenem kompresijskem razmerju 11,3 : 1 polnita z največjim tlakom 0,48 bara.

Vsak polnilnik ima svoj hladilnik polnilnega zraka, ki je v različici race še večji, oba pa delujeta tudi z lastnim vodnim obtokom. Staro pravilo pravi, da je pri deset stopinj nižji temperaturi polnilnega zraka zaradi večje gostote zraka motor močnejši za pet odstotkov. Da bi dosegli najučinkovitejši prenos predhodno stisnjenega zraka v zgorevalne komore, so tehniki naredili povsem nov širši sesalni sistem. Seveda športni filtri pri predelavi motorja ne manjkajo, prav tako tudi ne večje šobe za vbrizgavanje goriva, da osemvaljnik pri zahtevnem delu ne omaga.

Spremembe na izhodni strani vključujejo kovinske katalizatorje in zelo zmog­ljiv izpušni sistem iz nerjavnega jekla. Zloščen izpuh ima veliko posebnost: z gumbom, ki je v notranjosti kokpita, lahko voznik spreminja njegove lastnosti in izbira med okolju prijaznejšim, torej tišjim, in odprtim, rjovečim zvokom.

Ob omenjenih so tu še številne druge, skoraj neopazne predelave, kot je povečanje hladilnih elementov za vodo in olje, pod dnom pa je še dodaten zračni kanal.

Vse te spremembe pa niso namenjene le doseganju maksimalnih zmogljivosti, ampak zagotavljajo tudi izjemno stabilnost. Vse skupaj še posebej cenijo plemenite stranke s Srednjega vzhoda; tam precej običajnih nekaj deset vročih stopinj Celzija pač ne človeku ne stroju ni najbolj prijazna temperatura.

Hudo. In lepo

Prisilno polnjen bencinski stroj se ne šopiri in pod zadnjo šipo deluje dokaj diskretno. Radovedne poglede najbolj vabita v rdečo odet sesalni trakt in bleščeče spoliran glušnik. Tu so še brezhibno izdelani kolektorji in cevi iz ogljikovih vlaken. Pravi balzam za oči!

Rezultat takšne filozofije je tudi po višini nastavljivo športno vzmetenje za F430. Kaj je tu novega, saj možnost nastavljanja višine po lastnih željah ponujajo tudi drugi proizvajalci, se sprašujete? Novost je majhno stikalo v kokpitu, s katerim lahko voznik dviguje in spušča višino prednjega dela za pet centimet­rov!

S takšnim sistemom vozniki ferrarijev pri parkiranju v podzemnih garažah ali pri vožnji čez ležeče policaje ne bodo več trpeli. To pa še ni vse: vzmetenje je tudi pametno, kar se manifestira tako, da se pri hitrosti nad 80 kilometrov na uro cestni dirkalnik samodejno približa tlom. Molto bene!

Prednji odbijač predelanega F430 prednjemu delu ne da le ostrejšega videza, ampak zmanjša tudi njegov vzgon, medtem ko stranski usmerjevalniki zraka delujejo dokaj nežno. Najagresivnejši del predelanega ferrarija pa je tisti, ki ga bodo drugi udeleženci v prometu najpogosteje gledali: zadek. Difuzor s križastimi prečkami jasno nakazuje željo po primatu na cesti, manj opazna pa sta zaključka izpušne cevi. Po želji namestijo na stilsko preobraženega F430 še veliko krilce.

Obutev

Vsak serijski F430 vozi na 19-pal­čnih kolesih. Nemškemu predelovalcu so bolj všeč za palec večja in širša kolesa ter s precej več profila na zadnji premi. Novitecrossova tridelna lahka platišča s petimi dvojnimi kraki sedejo v ferrarijeve blatnike kot ata na mamo. Se mučite z dešifriranjem fotografij? Prave mere platišč so: 8.5J x 20 spredaj z gumami 235/30 ZR 20 in 12J x 20 zadaj s črnim zlatom velikosti 325/25 ZR 20.

Večja kolesa prinesejo zavoram več prostora. V sodelovanju z Brembom, italijanskim specialistom za zmogljive zavorne sisteme, so naredili vrhunsko zmogljive zavore z navrtanimi 380-milimetrskimi koluti in v belo barvo pobarvanimi šestbatnimi zavornimi čeljustmi. In verjemite, zavore pri tem športniku nikoli ne počivajo. Tudi takrat ne, ko je cesta relativno prazna.

Na prehitevalnem pasu se hitro navadiš na nenehno pospeševanje do 280, 290, 300 kilometrov na uro. Zato je treba večkrat prav na hitro zmanjšati hitrost, za kar pa ne gre kriviti drugih voznikov, ki nič hudega sluteč zapeljejo na prehitevalni pas. Mar delajo samomor? Protestirajo proti naši hitri vožnji? Ne, naše bele strele v svojih ogledalcih preprosto še niso videli, ko so hoteli zamenjati pas!

S takšnimi manevri predelane zavore nimajo nikakršnih težav. Tudi po večkratnem močnem zaviranju s hitrosti blizu 300 kilometrov na uro niso pokazale utrujenosti. Prej nasprotno. Nenehno zaviranje in pospeševanje med 80 in 300 kilometri na uro je nadvse zabavno. Dvakrat ali trikrat pobožaš levo obvolansko uho in prestaviš navzdol, že je race, kot mu pravijo konstruktorji, pripravljen na drzno pohojeno desno stopalko. Kot bi mu bil za petami sam vrag, ferrari spet nemudoma pospeši.

In ko si zaželiš bolj premišljene vožnje, ni treba prestavljati navzdol. Čeprav je največja količina navora (712 Nm) zbrana 'šele' pri 6300 vrtljajih v minuti, je moči precej več kot pri standardnem F430, kjer vrhunec 'le' 465 Nm navora doseže pri 5250 vrtljajih. Tlačna polnilnika sta odzivna.

Že pri nizkih vrtljajih je 4,3-litrski motor tako zelo prepričljiv, da lahko v šesti prestavi pospešujemo že od 60 kilometrov na uro. Dosežek je še bolj neverjeten, saj je črno-beli race opremljen z daljšim Novitecrossovim prenosom, ki omogoča izjemno končno hitrost 348 kilometrov na uro!

Zaradi debelih 325-milimetrskih zadnjih gum in sredinsko nameščenega motorja približno 1500 kilogramov težak dvosedežnik nima večjih težav s prenosom moči. V treh sekundah in pol že doseže 100 kilometrov na uro in prehiti standard­nega F430 za pol sekunde. Le pol sekunde? Počakajte, race se je šele začel oddaljevati! Deset sekund in pol do 200 km/h in že ima prednost dobre tri sekunde. Meja 300 km/h pade po 28,5 sekunde. Takšne predstave ne zmore niti mercedes-benz SLR mclaren.

Proizvod nemških in italijanskih rok daje vozniku vedno občutek, da je edini gospodar. Športno vzmetenje, močnejši stabilizatorji in kot list tanke 20-palčne gume so kot ustvarjeni drug za drugega. Kljub tršim blažilnikom je predelani ferrari vsakodnevno uporaben, zaradi možnosti samodejnega dviga prednjega dela pa znižanje za 30 milimetrov nima neprijetnih stranskih učinkov.

Vodljivost serijskega F430, ki ga dobite v Ferrarijevem salonu, že močno spominja na nebesa, predelani maranellčan pa, kot da se že hoče dotakniti vesolja. Prednji kolesi se še za odtenek neposredneje odzivata na ukaze z volana, širši zadnji gumi pa zmoreta kljubovati večjim stranskim silam kot standardne gume, široke 285 milimetrov.

Spremembe so le malenkostne, toda povratni občutki, ki jih daje predelano podvozje, vlivajo še več poguma. Pozitiven učinek zaradi predelave je tudi stabilnost pri večjih hitrostih. Nad hitrostjo 250 kilometrov na uro je športnik manj nervozen, roke pa niso postale potne niti med divjanjem po zavitih delih avtoceste.

In notranjost?

Volanski obroč je na spodnji strani raven, kar olajša vstopanje in izstopanje. Seveda je v kokpitu ostal zagonski gumb, vse drugo pa je odvisno od lastnika, ki lahko sam izbere kombinacije materialov. Notranjost testnega stroja je bila prežeta z ogljikovimi vlakni in dobro oprijemljivo alkantaro. Notranjost dirkalnika Kimija Raikkönena je podobna …

Daljši obvolanski prestavni ročici iz ogljikovih vlaken sta tu laže doseg­ljivi, tunerjeva usnjena sedeža pa zagotavljata več bočne opore, ki jo pri standardnih sedežih večinoma pogrešamo.

Sklep? Tudi tako ekskluziven avtomobil, kot je ferrari F430, ima dovolj prostora za predelave in športne nadgradnje. Če je ta profesionalna kot pri Novitec Rossu, 39.900 evrov za dodat­nih 217 'konjev' v obliki predelanega motorja ne bo stran vržen denar.

Tehnični podatki

Motor: Vodno hlajen osemvaljnik V-oblike s štirimi ventili na valj z Novitecrossovo nadgradnjo race bi-kompressor, gibna prostornina 4308 cm3, vrtina 92 mm, gib 81 mm, največja moč 520 kW (707 KM) pri 8350/min, največji navor 712 Nm pri 6300/min, največji tlak 0,48 bara.

Menjalnik: Elektrohidravlični šeststopenjski menjalnik F1 z avtomatizirano sklopko in daljšim prenosom. Pogon na zadnji kolesi.

Podvozje: V višino nastavljivo Novitecrossovo športno vzmetenje z dvižnim prednjim delom. Novitecrossova lahka platišča NF3, 8,5J x 20 spredaj z gumami 235/30 ZR 20, zadaj 12J x 20 z gumami 325/25 ZR 20. Novitecrossov zavorni sistem s šestbatnimi zavornimi čeljustmi, prisilno hlajenimi in navrtanimi 380-milimetrskimi koluti.

Zmogljivosti: 0–100 km/h v 3,5 s

0–200 km/h v 10,5 s

0–300 km/h v 28,5 s

Največja hitrost: 348 km/h

Predelava motorja: od 39.900 evrov

Cena celotnega avta: od 240.000 evrov

Proizvajalec: Novitec Rosso GmbH & Co. KG, www.novitecrosso.com

Tekst & FOTO: Jürgen Tucher

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri