20V: Trkaj

  • 24.01.2008

Rok Terkaj, alias Trkaj, se je pred tremi leti s ploščo V času en'ga diha, ki je prijetno presenetila vse ljubitelje rapa v Sloveniji, dobesedno ustoličil v vrh slovenske rap scene. Da prva plošča ni bila le preblisk, dokazuje z nedavno izdanim ploščkom Rapostol, ki nadaljuje njegovo romanje k rapovski večnosti.

Izrazito poduhovljene in hkrati zemeljske rime prepleta z Njim in z Ropretovo Ljubljančanko, ki živi za šoping. Je veliki zmagovalec nešteto verbalnih dvobojev in kdaj tudi poraženec, ki pa nikoli ne izgubi volje, da bi šel za znanjem tudi na drugi konec sveta. Da bi bilo zanimiveje, bi šel kar peš.

(Foto: Ivana Krešić)

1. Preskok s prve plošče je najvidnejši v bogatejših aranžmajih glasbenih podlag. Na albumu je podpisanih ogromno ljudi. Kako imate ob tako številnih avtorjih ploščo pod kontrolo?

S seboj imam vedno dirigentsko palico in dirigiram. [smeh] Zdi se mi, da vsak človek oddaja neko energijo, in ko s producentom prideš v stik, se tvoja in njegova energija združita v neko kreativno fuzijo. Ker je z raznolikostjo ljudi prav toliko različnih energij, je moja naloga, da ugotovim, za kaj bo kdo odličen. Zelo rad imam producente, ki delajo z dobro voljo in željo po končnem izdelku, rad se šalim z njimi in grem z njimi na pivo. Moram pa paziti na oba ekstrema – torej da delovni proces ne 'odluta' pod bremenom prijateljstva. Ostati moramo stvarni in profesionalni.

2 Vaši teksti so osupljiv šopek rim, fraz, idej in ritmičnih obratov ter ne nazadnje humorja. Na prvi pogled vse skupaj deluje zelo preprosto, čeprav zagotovo ni. Če za primer vzamem komad Pleš', v katerem ste v rime vtkali naslove slovenskih bolj ali manj zimzelenih melodij, imena pevcev in pevk, skupin, pesnikov ... Kako to naredite?

Najprej je inspiracija, osnovna ideja, ki te privlači. Primer: rapal bi o parkirnih mestih v Ljubljani. Potem pride na vrsto raziskovanje terena; lastne izkušnje, misli, dobre ideje. Te potem tvorim v punchline, za kar sploh ni treba biti pesnik. To je bolj obrt, orodje za izdelavo pesmi. Izkušnje, poznavanje besed, poznavanje shematik rim ... Seveda pa se je treba pri tem tudi zabavati. If it ain't fun, you're done, and about your career ... we'll choose another one. [smeh]

3 Kako nastane dober tekst? Kaj svetujete tistim, ki bi si radi obrusili zobe?

Počasi pripravljam delovni zvezek ali učbenik za rapanje. Gre bolj za inventuro mojega dela, tehnik in izkušenj, ki sem si jih nabral, ker pri tekstih ne potrebuješ le neskončne zaloge besed. Menim, da bi lahko mladim raperjem takšne izkušnje pomagale, ni pa to absolutno znanje, vsak ima svoj način dela. Vendar škoditi zagotovo ne more.

4 Zakaj je med rapanjem toliko nestrpnosti in zmerjanja? Zakaj imam občutek, da ste vsi raperji taki džeki, in vsi, ki vas poslušamo, čisti luzerji.

To izhaja iz battle tehnike, ki nastaja po principu sprejmi in vrni – torej dobiš rimo od nasprotnika in jo poskusiš obrniti sebi v prid. Cilj tega obmetavanja z rimami je, da nasprotnika premagaš in spraviš z odra. Jasno je, da ne boš govoril o lanskem snegu in vrtni zelenjavi, ampak se ga boš lotil na hard, ga obdelal skoraj tako kot s pestmi – saj je vendar battle. Seveda gre zgolj za spopad v besedi.

Ko pa delaš samostojno ploščo, nasprotnika nimaš in zato ustvariš nekakšno boksarsko vrečo, v katero tolčeš svoj gnev. Torej govoriš namišljenemu nasprotniku, ne direktno poslušalcem. Ne vem pa, zakaj je to dobro poslušati; morda se v vsakem od nas skriva mali mazohist. [smeh]

5 Na plošči vam je uspelo v komadu 1 MF 2 združiti skoraj vse, ki kaj pomenijo na slovenski rap sceni, vendar pa pogrešam izvrstnega N'toka.

Fantje so se z veseljem odzvali vabilu in mi pomagali odrapati en komad. Z N'tokom je tako, da sem ga poklical, a se je opravičil, ker je ravno končeval album skupine Moveknowledgement. Sicer pa je njegova filozofija podobna moji: »Če že delaš, naredi nekaj odličnega.« Tako sem razumel njegov izostanek, ga pa vseeno pogrešam. N'toka zelo cenim in spoštujem, mislim celo, da je pred svojim časom in da ga ljudje sploh ne razumejo, še posebej ne v novih projektih, ki se jih loteva.

6 Kako se znajdete v dveh svetovih, v katerih se gibljete: na eni strani rap in skorajšnje doseganje kultne popularnosti že po izidu druge plošče, na drugi strani pa študij teologije. Kako gre to skupaj?

Brez težav. Ljudje si narobe predstavljajo oba stereotipa. Glede raperjev velja predstava, da hodijo naokrog s pištolami in veljajo za bad guys, medtem ko za študij teologije velika večina misli, da med predavanji molimo in se od jutra do večera pogovarjamo o Jezusu Kristusu. Teologija je poglobljen študij humanistike, filozofije in razvoja človeka, če naštejem samo nekaj vej. Rap pa tudi ni samo brezumno streljanje, pač pa veliko več.

7 V teh dneh je zelo vroče v zvezi s ponudnikom spletne televizije T-2, ki je v večinski lasti Cerkve in oddaja programe s pornografsko vsebino ...

Ravno danes smo se v šoli pogovarjali o tem in moje mnenje je, da je Cerkev oziroma mariborska škofija s tem, ko ima v lasti televizijo, ki ponuja pornografske filme, v lastni kontradikciji. Po eni strani distribuiranje etičnega in moralnega vzora, po drugi delovanje v nasprotnih smereh, kot jih poučuje. Razumem pa, da Cerkev sestavljajo ljudje, in človeško se je motiti. Po zadnjih informacijah kaže, da se bo umaknila, za kar ji dajem respect. To si prevedem kot: »Glejte, zafrknili smo, napako bomo popravili.« Kul.

8 Zakaj sploh študij teologije?

Na maturi sem se dobro odrezal in imel možnost nadaljevati študij na skoraj vseh fakultetah. V tistem času sem veliko prebiral religijske knjige in revije, kot so Aura, Karma in podobne, zato se mi je zdelo, da bo študij teologije najbolj oplemenitil takšno znanje. V to smer sem se podal in ni mi žal.

9 Izhajate iz verne družine?

Oče je ateist, mama pa se je v srednjih letih začela ukvarjati z jogo. Lahko rečem, da družina ni imela nič pri moji izbiri študija, je pa mamino prakticiranje joge definitivno vplivalo name.

10 Ko sva ravno pri tem: tudi sami prakticirate jogo in se spogledujete s hinduističnimi nazori, meditacijo, poleg tega ste učenec guruja Paramahansa Svamija Mahesvaranande. Kako to sovpada z vero v Jezusa Kristusa? Lahko sedite na dveh stolih?

To nista dva stola. Dokler se oba nazora obračata in trudita k izboljšanju človeka in univerzuma, je to en stol. V tem ne vidim nič spornega. Gre za dve narečji enega jezika. Živimo v času, ko smo pred etičnim kolapsom in globalno vremensko katastrofo, ki smo ju zakuhali sami, pa vendar se še vedno raje bojujemo za svoj kos kolača, kot da bi pogledali na veliko sliko našega planeta in poskušali kaj narediti za boljši jutri.

Živimo na tradicionalno krščanskem območju, najbolj priljubljeni imeni sta še vedno Janez in Marija, govorimo o križevem potu, ko se poslovimo, rečemo zbogom, ne da bi se zavedali, od kod te fraze izhajajo. Obenem pa smo v času globalizacije, ko imamo znanje o novih religijah in filozofskih nazorih praktično na dosegu klika. Zaradi dostopnosti znanja in svežine 'novih' religij se je zgodil pomemben preobrat v sodobnem verskem prostoru. Iz tradicionalnih prepričanj vsake od religij se je razvil new age, za katerega je značilno, da se religije začenjajo mešati.

Pojavljajo se nove teorije; ali je bil Jezus v Indiji in se je učil joge, ali je Mohamed reinkarnirani Buda itd., kar je za bralca zagotovo zanimivo, saj dobi občutek, da je priča neki veliki zaroti, neki novi resničnosti. S tem se začenja težava, saj ljudje ne verjamejo več tradiciji, bolj jim je všeč nova interpretacija resnice. Izguba tradicionalnega prepričanja vodi v izgubo vernikov, manj vernikov pa pomeni manj moči, ki pa je nihče noče izgubiti.

To se dogaja tako pri nas kot tudi v tretjem svetu. Sem prihajajo vzhodne religije, tam se krščanstvo širi na račun drugih verstev. Moja resnica je, da je čas za solidarnost. Solidarnost pa ni isto kot slepa toleranca in hipi efekt, pri solidarnosti je treba včasih tudi kaj sebi ljubega žrtvovati, pa čeprav na račun miru in medsebojne strpnosti. Joga ni hudičevo seme in tudi vsi kristjani niso pedofili in le peščica ljudi iz islama je skrajnežev, ki so se pripravljeni samodestruktivno raznesti na ulici.

Če želimo ohraniti planet, je treba začeti sodelovati. Čas je, da prenehamo biti Božji otroci in postanemo Božji odrasli, ki se ne kregajo o tem, čigavo je kaj – saj gre vendar za skupno dobro!

11 Kako krmarite med Božjimi zapovedmi in potrebami življenja? Konec koncev dajete intervju za 'grešno' revijo, v kateri nikoli ne manjka golote. Ste kaj vzdržni pri seksu in ali bo ta prišel na vrsto šele po poroki?

Niti najmanj! Mislim, da s seksom pred poroko ni nič narobe. Tudi po poroki ne. [smeh] Glede golote v vaši reviji pa – zame je to lepota. Ženske v vaši reviji so okusne in lepe in to je zame estetika in umetnost. Rad jih gledam. Verjamem celo, da je Bog ustvaril precej grd planet in ga polepšal z lepimi dekleti. [smeh]

Da se je nekomu porodila ideja o celibatu, je v svoji mladosti moral bržkone okusiti vse sadove 'grešnosti'. Le tako je lahko ugotovil, da ta ni izvor sreče in resnice. Bravo. Po svoji zmoti in Božjem klicu pa je doživel neko katarzo oziroma konverzijo, spremembo mišljenja. Sedaj je, spremenjen, ves svet prepričeval, da telesno ni resnično, da se izvor sreče in resnice skriva drugje.

Somišljeniki poslušajo takšnega svetnika ter po njegovem nazoru poskušajo obvarovati še vse naslednje generacije pred takšno telesno grešnostjo, stranpotjo in zmoto. Z dogmami, nauki in predpisi sicer obvarujejo naslednike, obenem pa nevede brcnejo stran lestev, po kateri so takšni svetniki sami priplezali do celibatnega spoznanja.

Celibat, kot tudi prepoved seksa pred poroko, je točno tak mehanizem. Najprej se spoznajta, ljubita, se združita in zaobljubita pred Bogom, nato seksajta in imejta otroke. To je 'varna', tradicionalna pot, nihče od nas pa resnično ne ve, ali je zanesljiva. Primer: v preteklosti so bile v modi načrtovane poroke, kasneje poroke iz političnih, ekonomskih interesov. Še kasneje je prišla v modo poroka pred Bogom, danes pa je v modi poroka zaradi čiste ljubezni in osebnih interesov, ki nima nobenega drugega vzgiba razen samostojne odločitve partnerjev. Da, sedaj smo resnično svobodni in vemo, kaj je prav!

Če razlog ni več religija in če razlog ni več denar in vsi trdimo, da smo skupaj zaradi ljubezni do partnerja, ki ga lahko popolnoma sami izbiramo, zakaj je potem toliko ločitev? Ali smo v našem iskanju le prešli z dežja pod kap? Iz rezultatov je razvidno, da nikakršna poroka ni porok, garancija, da bosta živela srečno do konca svojih dni. Kje tiči zajec?

Menim, da v ljudeh samih. Nekaj je zanimivo, dokler ne dobiš, potem pa po navadi ne znaš ceniti, dokler tega ne izgubiš. Ljudje se, ko dobijo prstan, po navadi polenijo in začenja izginjati žar, ljubezen tako počasi odhaja v žare. Pri nas se s poroko stvari končajo, morale pa bi se šele začeti. Trud, iskanje skupnih točk, vsakodnevna rast partnerjev, to bi morali propagirati obe strani kot porok sreče, tako država kot tudi Cerkev. Ta trud in rast je osnovno vodilo, da so točke že tako skupne, da postaneta partnerja eno.

12 Znano je, da imate 'sprehajalne' prebliske. Prehodili ste 800 kilometrov romarske poti Camino de Santiago v Španiji, za potrebe promocije prve plošče ste šli peš iz Maribora do Ljubljane in potem še iz Ljubljane v Kranjsko Goro. Kaj je razlog za to?

Vedno porečem, da poslušam svojo intuicijo. In ko se intuicija za nekaj odloči, je niti ne morem niti nočem omejevati. Tako so se tudi začela moja pohajkovanja. Izvedel sem za pot v Santiago in čez en teden sem bil že na vlaku, ker sem vedel, da je to prav zame. Enako za drugi dve poti. Drugače ne znam argumentirati svojih odločitev. [smeh]

13 Shirley McLaine je v knjigi Camino opisala, kako sta se ji med hojo prikazovala dva angela in jo spodbujala k nadaljevanju in dosegu cilja. Kaj je spremljalo vas?

Med pohajkovanjem po Caminu sem prebiral isto knjigo. Menim, da gospa živi malo preveč v fantazijskem svetu in da ni priporočljivo, da se med romanjem po soncu uživa tablete, na katerih so narisani tisti znaki. [smeh] Malo heca. No, meni je pot pomenila hojo s samim seboj, ne s kakšnimi angeli. Na trenutke so me spremljali le potepuški psi, sonce in nahrbtnik na ramenih. Zaradi Camina sem izkristaliziral svoje želje in ugotovil, kaj pravzaprav hočem od življenja. To izkušnjo priporočam vsakomur, ki si lahko vzame 30 dni dopusta.

14 Pred kratkim nas je obiskal 50 Cent, eno najbolj vročih raperskih imen ta hip …

Kot človeka, ki je uspel, ga cenim. Glasbeno pa ga ne čutim. Nekaj komadov ja, večine ne. Na prvi plošči je govoril, kako je obogatel, na drugi, kako je bogat, na tretji pa, kako je še bogatejši. [smeh] Če je to vse, definitivno ni moj tip MC-ja. Jaz bi na njegovem mestu raje povedal kaj za boljši jutri.

15 Poslušate ameriške in hrvaške raperje, oni pa vas ne, ker ne razumejo slovensko. Kako bomo to rešili; Anja Bukovec, na primer, ali pa Siddharta nekako lahko uspejo v tujini, vi pa ne …

Zakaj pa ne? Mogoče pa.

16 V katerem jeziku?

V slovenščini! Če lahko pride vsa Evropa in pol Balkana k nam, zakaj ne bi mogli iti tudi mi malo ven. Vendar je problem, ker v to iskreno ne verjamemo. No, jaz verjamem, slepo sem prepričan, da nam bo uspelo.

17 Imam občutek, da vas obdaja neka pozitivna avra. Da ste večni nice guy. Zdi se mi celo, da bi, tudi če bi vam kdo grozil s pištolo, šli čez deset minut z njim na pivo. Ste bil vedno taki ali vas je spremenil študij teologije?

Nisem nice guy v smislu, da požrem vse, kar mi kdo vrže v obraz, da večno kimam in se nikoli ne razjezim. Raje pravim, da sem pozitiven, da tudi v najbolj črnih stvareh poskušam najti belo piko. Ne uspe vedno. Sicer mi tudi kdaj uide, a po navadi ne kritiziram stvari, če ne znam sam narediti bolje. Že sama beseda kritikos v grščini pomeni 'odstraniti tisto, kar ni na pravi poti'. Ne odstranjujem pa stvari zaradi škodoželjnosti. Študij teologije je pripomogel, vendar pa za takšen nazor krivim izkušnje in znanje, ki sem si ga nabral na svoji do sedaj kratki življenjski poti.

18 Zdite se zelo strastni v vsem, kar počnete. Človek dobi občutek, da se vas vse, karkoli že predavate, dotakne na poseben način, še posebej, kadar gre za popolne banalnosti in vsakodnevna opravila, kot je na primer šoping.

Verjetno poznate Iztoka Mlakarja, ki že takoj, ko odpre usta, pove, da je resničen, da to, o čemer govori, izhaja iz resničnih izkušenj. In to je nemogoče posnemati. Tega noben inštrument, noben studio in nobena mešalna miza ne morejo pričarati. Zato se vedno držim pravila 'keep it simple, keep it real', torej da govorim in pišem o stvareh, ki se dotikajo mene in ki izhajajo iz resničnih občutij in dogodkov. S strastjo pa je tako: če si lahko naredim malo reklame, je prisotna povsod. [smeh] Zame je strast vodilo in plačilo.

19 Če se dotaknem skladbe Ljubljančanke, v kateri se pojavi štirikrat ločena ženska v srebrnem audiju ... Ste jo že srečali?

[smeh] Ne, nisem, ne poznam štirikrat ločene ženske, ki bi se ločila zaradi audija ... pač pa zaradi BMW-ja! [smeh]

20 Kaj pravi prihodnost?

V življenju je moje osnovno vodilo osebna rast in razvoj. Glede študija si želim napredovati do magisterija in kasneje do doktorata, predvsem pa si želim, da bi snov, ki jo predelam za posamezne izpite, ostala v glavi. Želim si ogromno znanja in vedenja. Glede rapanja še več plošč in živih nastopov, glede glasbe pa promocijo in pomoč pri nastajanju mladih talentov.

Tekst: Aljaž Deu

Foto: Ivana Krešić

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri